Ekonomia, kultura, społeczeństwo

Ekonomia, kultura, społeczeństwo

Piotr Frączak skomentował prace nad Paktem dla ekonomii społecznej oraz przedstawił swoje przemyślenia w kwestii tego, co przedsiębiorczość społeczna może zyskać na realizacji Paktu dla kultury.

Z tekstu opublikowanego na łamach portalu ekonomiaspoleczna.pl dowiadujemy się m.in., że formalnie rząd nie podpisał Paktu dla ekonomii społecznej z powodu różnicy zdań pomiędzy ministrami. Jednak powód wydaje się zupełnie inny, a dotyczy sposobu powstawania paktu, a co za tym idzie społecznego poparcia dla niego.

Zapraszamy do lektury.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Bieda ma twarz dziecka

Bieda ma twarz dziecka

„Dziennik Polski” pisze, że nauczyciele chcą uczyć dzieci o tym, że blisko 2 mln ich rówieśników żyje na skraju nędzy.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie „Głosu Nauczycielskiego” przez Instytut Badania Opinii Homo Homini wynika, że aż połowy polskich rodzin nie stać na wysłanie dziecka na przynajmniej tygodniowe wakacje poza miejsce zamieszkania. Sytuacja materialna dzieci w Polsce została oceniona przez UNICEF jako najgorsza spośród 21 krajów europejskich. Norwegowie na utrzymanie najmłodszych wydają prawie dziesięciokrotnie więcej niż statystyczni Polacy.

Problem dziecięcej biedy dostrzegają nauczyciele. W ciągu ostatnich tygodni ponad 2 tys. z nich poprosiło Związek Nauczycielstwa Polskiego o przesłanie książki „Bieda. Przewodnik dla dzieci”, która może być wykorzystywana jako pomoc w organizacji zajęć poświęconych m.in. sytuacji dzieci i ich prawom czy rozwiązywaniu problemów społecznych. – Mówienie o tym na lekcjach jest bardzo potrzebne, należy uwrażliwiać dzieci na ten problem – zaznacza Barbara Nowak, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 85 w Krakowie. – Mam ucznia w pierwszej klasie, który zawsze pachnie drogimi perfumami. Gdy zwróciłam na to uwagę usłyszałam: proszę pani, mój tata jest bogaty i stać go na drogie perfumy, mówi mi, że ja też muszę się przyzwyczajać do takiego poziomu życia. W tej samej klasie są dzieci, które nigdy nie przynoszą do szkoły drugiego śniadania.

Z roku na rok maleje liczba dzieci uprawnionych do pobierania zasiłku rodzinnego i stypendiów szkolnych. W 2004 r. zasiłek rodzinny pobierało ponad 5,5 mln dzieci, a w 2009 r. już tylko 3,3 mln. W roku szkolnym 2007/2008 stypendia z Narodowego Programu Stypendialnego pobierało 949 tys. uczniów, w roku szkolnym 2008/2009 już tylko 567 tys. Dzieje się tak, ponieważ od wielu lat nie zmieniają się progi dochodowe na podstawie których przyznawane są te świadczenia. – Mam coraz więcej dzieci, które nie załapują się na taką pomoc, bo dochód ich rodziny o zaledwie kilka złotych przewyższa te progi – przyznaje B. Nowak. Takim uczniom szkoły fundują obiady, a koszty wycieczek czy zakupu podręczników pokrywane są ze składek pozostałych rodziców.

Kooperatywne strofy

Kooperatywne strofy

Na portalu Lewicowo.pl można przeczytać fascynujący artykuł na temat ideałów spółdzielczych w literaturze międzywojennej.

Bartek Kozek przekonuje w nim, że warto zauważyć różnorodność form literackich, wykorzystywanych przez osoby piszące wiersze, bajki, dramaty, nowele i powieści, inspirowane przekonaniem, że nasze zakupy mają polityczny wymiar, a wspólne ich robienie ma potencjał, by zmienić świat – i dokonuje subiektywnego przeglądu takich dzieł.

Tekst znajduje się tutaj.

Kapitalistyczna moralność Kalego

Kapitalistyczna moralność Kalego

Przedsiębiorcy są zwolennikami wolnej konkurencji tak długo jak służy to ich interesom – zauważa w ciekawym wpisie na swoim blogu Trystero.

Piszę o tym ponieważ wśród zwolenników wolnego rynku utarło się przekonanie, że to przedsiębiorcy są zwolennikami kapitalizmu, wolnorynkowej konkurencji a interwencji państwa domagają ‘lekkomyślni’ konsumenci czy ‘niezaradni’ pracownicy najemni. Nic bardziej mylnego – przekonuje ten interesujący publicysta ekonomiczny w tekście zatytułowanym „Kapitalizm jest wspaniały gdy ktoś inny płaci za Twoje błędy”, który przeczytać można tutaj.