Gama możliwości

Gama możliwości

Sieć handlowa nie musi być własnością wielkiego koncernu lub funduszu inwestycyjnego. Prężnie rozwija się handlowa sieć spółdzielcza pod szyldem „Gama – Tradycyjnie dobry wybór”. W pierwszym kwartale 2012 otwarto 9 nowych placówek.

W Wałczu powstał drugi sklep Gama, rozbudowany, z trzykrotnie powiększoną powierzchnią sprzedaży (230 mkw.). Drugi nowy obiekt sieci, „przebrandowany” zgodnie ze standardami, otwarto w Kołobrzegu – informuje portal dla handlu.pl. Już drugą Gamę uruchomiła również spółdzielnia z Hajnówki. Wszystkie 3 spółdzielnie przekonały się do koncepcji dzięki sklepom pilotażowym, uruchomionym w poprzednim roku. – „Nowa sieć Gama łączy tradycje spółdzielczości z nowoczesnością, co skutkuje zwiększonym zainteresowaniem klientów i coraz lepszymi wynikami ekonomicznymi” – powiedziała Mieczysława Bogdanowicz, prezes Społem PSS w Hajnówce.

To nie koniec sukcesów. Kolejne 2 sklepy przeszły remodeling i zostały dostosowane do standardów Gamy w chełmskiej spółdzielni Społem. Z początkiem roku do budowy sieci Gama przystąpiło PSS Radomsko, które „przebrandowało” market Zorza. „Społem” z Grajewa z kolei zakupiło lokal w pobliskiej miejscowości Szczuczyn i wyremontowało zgodnie ze standardami Gamy. Również spółdzielnia z Łowicza przystosowała jeden ze swoich sklepów do wymogów sieci Gama. A spółdzielnia z Wodzisławia otworzyła już trzeci sklep Gama w pobliskiej miejscowości Radlin. Sklep ma powierzchnię sprzedaży 125 mkw. i zyskał już nowych klientów. – „Projekt Gama przynosząc dotychczasowe efekty zachęca do dalszego rozwoju, obecne wyniki moich placówek dają mi jasną perspektywę na przyszłość” – powiedział na otwarciu prezes zarządu PSS Wodzisław Śląski – Stanisław Kasznia.

To świetnie. Ale nam się marzy, żeby wreszcie placówki „Społem” z całego kraju, obecnie całkiem lub częściowo niezależne od siebie, połączyły siły, poszerzyły asortyment i jakość obsługi, obniżyły ceny – i kopnęły „Biedronki”, „Lidle” i „Tesco” tak mocno, żeby wylecieli z Polski i już nie wrócili.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Lekcja reklamy

Lekcja reklamy

Reklama i agresywny marketing docierają już nawet do szkół i przedszkoli. Dyrektorzy wpuszczają firmy, bo dzięki temu placówki dostają dodatkowe fundusze, a rodzice są bezradni wobec takich praktyk.

W kwietniu w Zespole Szkół Sportowych nr 70 w Warszawie zorganizowano prezentację nowych butów firmy Adidas – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”. – „Odbyła się w trakcie zajęć lekcyjnych. Każdy uczeń mógł je przymierzyć i w nich zagrać” – relacjonuje ojciec dziecka uczącego się w tej placówce. Dyrektor placówki, Barbara Mierzwa, twierdzi, że nic nie wie o takiej prezentacji. – „Zgodziłam się jedynie na zamieszczenie logo firmy na schodach” – mówi. W zamian za reklamę otrzymała trzy repliki piłki na Euro 2012 o wartości 100 zł każda. Stołeczny ratusz zapowiada kontrolę w tej sprawie. – „Prowadzenie prezentacji obuwia sportowego w czasie zajęć to już przesada” – komentuje Beata Murawska, zastępca dyrektora biura edukacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

Kuratoria twierdzą, że stosowanie tego typu chwytów reklamowych wobec dzieci w szkołach jest coraz powszechniejsze. – „W jednym z gimnazjów w ubiegłym roku firma rozprowadzała środki do higieny intymnej dla dziewcząt i namawiała do zakupu. Zaleciliśmy dyrektorowi, aby nie dopuszczał do takich praktyk” – mówi Wincenty Janowiak z Kuratorium Oświaty w Krakowie. W Katowicach z kolei dyrektor przedszkola zaprosił na pogadankę dla dzieci przedstawiciela fundacji związanej z koncernem McDonald’s.

– „Ustawa o systemie oświaty wyraźnie określa, że szkoła prowadzi działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Stąd akcje reklamowe organizowane przez szkołę czy na jej terenie budzą zastrzeżenie” – przyznaje Marek Michalak, rzecznik praw dziecka. – „Firmy reklamujące produkty w szkołach i odwołujące się w nich do łatwowierności dzieci dopuszczają się nieuczciwej konkurencji” – dodaje Joanna Dutkiewicz, rzecznik Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jej zdaniem takie zachowania są naganne i powinny być zwalczane.

Rodzice, którzy sprzeciwiają się takim praktykom, są jednak bezradni. Kuratoria interweniują tylko przy oficjalnych skargach. Co więcej, w placówkach publicznych nie ma zakazu zamieszczania reklam. – „Walczymy z tym procederem. Sekretariat skutecznie odrzuca wszystkie propozycje” – mówi Kazimierz Stankiewicz, wiceprezes zarządu spółki Szkoły Marzeń w Piasecznie oraz jej dyrektor zarządzający. Przyznaje jednak, że przedstawiciele handlowi są bardzo nachalni i próbują różnymi sposobami wywrzeć presję bezpośrednio na dyrektorach.

Obywatel jurorem

Obywatel jurorem

Nasz stały współpracownik, Krzysztof Wołodźko, będzie jurorem na 9. Planete+ Doc Film Festival, który odbędzie się w najbliższy weekend w Warszawie.

W ramach dziewiątej edycji festiwalu jego organizatorzy zorganizowali konkurs Nagroda Blogerów 9/9. Dziewięcioosobowe jury między 11 a 14 maja będzie oceniać 9 filmów. Wśród blogerów-jurorów znalazł się m.in. właśnie Krzysztof Wołodźko, znany z wielu tekstów na naszych łamach – zarówno w papierowym wydaniu kwartalnika, jak i na stronie internetowej.

Filmy, które będzie oceniać jury, to: „Ambasador” („Ambassadøren”) „Bert Stern. Prawdziwy Madman” („Bert Stern. Original Madman”), „Chwała dziwkom” („Whores’ Glory”), „Niech żyją Antypody!” („Vivan Las Antipodas!”), „Pocałunek Putina” („Putin’s Kiss”), „Projekt Nim” („Project Nim”), „Pułapki rozwoju” („Surviving Progress”), „Wodne dzieci” („Water Children”) oraz „Zurbanizowani” („Urbanized”).

Z racji pełnienia swojej roli Krzysztof będzie w najbliższy weekend w Warszawie miał do rozdania trochę darmowych wejściówek na wybrane konkursowe filmy. Szczegóły na bieżąco na jego blogu: www.consolamentum.salon24.pl, a także na FacebookuTwitterze.

Rozrachunki z kapitalizmem

Rozrachunki z kapitalizmem

10 maja (czwartek) w Krakowie odbędzie się kolejne spotkanie kółka samokształceniowego w ramach projektu „Po kapitalizmie”. „Nowy Obywatel” jest jednym z partnerów tej inicjatywy. Mieszkańców Krakowa i okolic zapraszamy do udziału.

Tym razem w ramach kółka uczestnicy będą mieli okazję obejrzeć film „Dług” („Payback”) w reżyserii Jennifer Baichwal.  Po projekcji dyskusja, którą poprowadzi Aneta Rostkowska. Pokaz organizowany jest we współpracy z Planete+ Doc Film Festival.

„Dług” to wielowątkowy dokument: składają się na niego fragmenty wykładów kanadyjskiej pisarki i poetki Margaret Atwood, wywiady z więźniami, obraz rodowej zemsty na przykładzie pewnej albańskiej rodziny, analiza katastrofy platformy naftowej firmy BP w Zatoce Meksykańskiej w 2010 roku oraz skandal wokół niewolniczej pracy imigrantów na Florydzie.

Całość jest próbą wolnej adaptacji książki Margaret Atwood „Dług. Rozrachunek z ciemną stroną bogactwa”.

Kraków, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3a, godz. godz. 18.30 sala audiowizualna. Wstęp wolny. Zapraszamy!

Więcej informacji o projekcie „Po kapitalizmie” można przeczytać tutaj. Projekt realizowany jest we współpracy z redakcją „Nowego Obywatela”, Stowarzyszeniem DoxoTronica i pismem internetowym „Nowe Peryferie”.