Kreml przeciw hamburgerom

Kreml przeciw hamburgerom

Rosyjskie ministerstwo zdrowia zamierza znacznie ograniczyć możliwości reklamowania niezdrowej żywności, w tym produktów sprzedawanych w barach szybkiej obsługi, napojów gazowanych i chipsów.

Jak informuje Wyborcza.biz, pod koniec grudnia zeszłego roku resort przyjął program mający na celu poprawę zdrowia Rosjan. Ma on przede wszystkim zapobiegać i walczyć z nadwagą, wysokim stężeniem glukozy i poziomem cholesterolu we krwi, a także wysokim ciśnieniem.

Wśród proponowanych rozwiązań znalazło się ograniczenie reklam wysokokalorycznej żywności. Ministerstwo zakłada, że w ten sposób oraz dzięki specjalnej kampanii uda się nauczyć społeczeństwo zdrowych nawyków dietetycznych i przekonać do konsumpcji większej ilości owoców i zdrowych tłuszczów zawartych np. w rybach. Plany ministerstwa zostały pozytywnie odebrane przez organizacje konsumenckie.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

1% na prasę niezależną

1% na prasę niezależną

Jeżeli uważasz, że na rynku idei potrzebna jest proponowana przez nas alternatywa – nie zapomnij o nas podczas wypełniania rocznej deklaracji podatkowej.

Każdy, dla kogo „Nowy Obywatel” jest jednym z frontów walki o bardziej sprawiedliwą rzeczywistość, a nie tylko „paczką tekstów do skonsumowania”, może na różne sposoby wesprzeć jego przetrwanie i rozwój. Jednym ze sposobów, który nie kosztuje pieniędzy ani wysiłku, jest zaznaczenie w zeznaniu podatkowym, iż chce się przekazać 1% należnego podatku na działalność Stowarzyszenia „Obywatele Obywatelom” (KRS 0000248901). Każda taka decyzja oddala ryzyko braku środków na druk kolejnego numeru, stale obecne w przypadku prasy niezależnej. Ogromnym wsparciem są dla nas także darowizny, choćby niewielkie (zgodnie z zasadą „ziarnko do ziarnka…”).

Za każdy tego rodzaju wkład w promowanie myśli prospołecznej – z góry dziękujemy.

Solidarność według kobiet

Solidarność według kobiet

Powstaje pełnometrażowy film dokumentalny „Solidarność według kobiet”. Pomóż go zrealizować!

Nad filmem pracują Piotr Śliwowski i Marta Dzido, tworzący artystyczny duet pod nazwą Emotikonfilm, specjalizujący się w produkcjach o tematyce kulturalnej i społecznej. Jak wyjaśniają twórcy, film ma być z jednej strony próbą odczytania współczesnej historii w nowy, kobiecy sposób i opowieścią o jej niedocenionych bohaterkach, a z drugiej ich konfrontacją z wnioskami i światopoglądem narratorki. Jest nią Marta, symboliczna „córka Solidarności”, przedstawicielka pokolenia 30-latków – spadkobierców przemian ustrojowych wynegocjowanych przy Okrągłym Stole.

Udział w filmie wzięły m.in. Jadwiga Chmielowska, Joanna Duda-Gwiazda (obie należące do Rady Honorowej „Nowego Obywatela”), Janina Jankowska, Henryka Krzywonos-Strycharska, Ewa Kubasiewicz-Houée, Zofia Romaszewska (także należąca do Rady), Jadwiga Staniszkis, Ludwika Wujec, Alina Pieńkowska i Anna Walentynowicz.

Produkcja została rozpoczęta w styczniu 2012 r. Dzięki wsparciu ministra kultury udało się zrealizować znaczną część zdjęć. Niestety, brakuje środków na dokończenie dzieła. Jeśli chcesz wesprzeć ten projekt, możesz dokonać wpłaty za pośrednictwem portalu Wspieram Kulturę (szczegóły znajdują się tutaj). Redakcja „Nowego Obywatela” serdecznie do tego zachęca, kibicując przedsięwzięciu.

„Solidarność” w Lidlu

„Solidarność” w Lidlu

W Lidlu powstała Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność”. To pierwszy związek zawodowy w tej sieci marketów.

– „Dzisiejsze spotkanie w siedzibie firmy pozytywnie mnie zaskoczyło” – powiedziała podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Łodzi Justyna Chrapowicz, przewodnicząca nowo powstałej organizacji. – „Poinformowaliśmy o powstaniu związku zawodowego w firmie i wyjaśniliśmy, że chcemy owocnej współpracy w celu poprawy warunków pracy. Warto w tym miejscu dodać, że zależy nam na rozwoju firmy, aby budowała coraz silniejszą pozycję rynkową, ale chcemy, aby pracownicy rozwijali się równolegle z rozwojem firmy” – dodaje.

Komisja Zakładowa została zarejestrowana w Zarządzie Regionu Ziemia Łódzka NSZZ „S”. W tamtejszym Lidlu pracuje Justyna Chrapowicz.

– „Ogólnopolska kampania organizowania pracowników Lidl przybrała charakter międzynarodowy” – mówi Kacper Stachowski, kierownik Działu Rozwoju Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”. – „Otrzymaliśmy wsparcie od ver.di i UNI Global Union, jak również innych podmiotów, m.in. Fundacji im. Friedricha Eberta”.

– „Cieszę się, że ci młodzi ludzie założyli związek, mam nadzieję, że im się uda” – komentuje Waldemar Krenc, szef regionu łódzkiego. – „Mają odwagę i chęć działania. To dobrze wróży na przyszłość”.

Firma Lidl należy do niemieckiej grupy kapitałowej Schwarz. Lidl w Polsce zatrudnia ponad 11 tysięcy pracowników, w ponad 420 sklepach i 6 centrach dystrybucyjnych.

_____

Przedruk za stroną NSZZ „Solidarność”

Tekst o patologiach łączących się z siecią Lidl przeczytać można w „Obywatelu” nr 48.