Kwaśne jabłko

Amerykański gigant Apple pozywa polską firmę i żąda oddania mu praw do jej domeny internetowej, ponieważ jego zdaniem nazwa przypomina jego własną.

Jak informuje portal forsal.pl, problemy AP.PL, sklepu internetowego oferującego usługi serwisowe i akcesoria do smartfonów, zaczęły się w maju, kiedy to właściciel firmy Artur Janiszewski otrzymał od kancelarii prawniczej pismo wzywające go do bezpłatnego przekazania domeny w ręce Apple. Zdaniem Amerykanów nazwa ta jest fonetycznie identyczna z zastrzeżonym znakiem towarowym Apple.

Janiszewski nie widział powodu, by ulec żądaniom, zwłaszcza że firmę prowadzi bez przeszkód od trzech lat, a sporną domenę zarejestrował już w 2002 roku. Argumenty właściciela firmy nie przekonały jednak amerykańskiego koncernu. Przedsiębiorca otrzymał od międzynarodowej kancelarii prawniczej 600-stronicowy pozew, w którym żądanie odstąpienia domeny na rzecz Apple zostało powtórzone, został także oskarżony o „korzystanie w sposób nieuprawniony z renomy znaków towarowych ”.

„Domena ap.pl została zarejestrowana w 2002 roku i od początku była wykorzystywana do strony wizytówki firmy Art. Production, w związku z tym argumenty Apple wydają się być bezzasadne”– mówi Tomasz Fiedoruk z firmy zarządzającej domenami. Jego zdaniem sprawa jest prosta: jeżeli firma Apple uważa, że domena jest przydatna ze względów marketingowych, to powinna za nią zapłacić, tak jak to zrobił m.in. operator komórkowy P4, wykładając za domenę play.pl kwotę 2 mln zł .

To nie pierwszy przypadek, gdy Apple w dość bezpardonowy sposób domaga się od polskiego przedsiębiorstwa bezpłatnego odstąpienia domeny internetowej. W 2012 roku amerykańska firma zastawiła sidła na domenę a.pl. W tym wypadku również chodziło o fonetyczną zbieżność ze znakiem towarowym. Starania Apple spełzły jednak na niczym, a pod adresem a.pl wciąż działają internetowe delikatesy. „Próby przejęcia domen internetowych przez duże firmy powołujące się na swoje znaki towarowe nagłaśniane są przynajmniej kilka razy każdego roku, jednak skala takich działań jest zdecydowanie większa. Szczególnie agresywne w swoich działaniach są największe korporacje” – mówi Fiedoruk.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>