Kolejowa niegospodarność

Najwyższa Izba Kontroli oceniła negatywnie organizację i funkcjonowanie grupy PKP. Zakup pociągów pendolino został przez nią nazwany w pokontrolnym raporcie „niegospodarnym”.

Kontrolerzy prześwietlali spółki PKP od września 2013 r. do maja 2014 r. Badaniami objęto lata 2010–2013, ale w informacji o raporcie izba uwzględnia w niektórych punktach także okres późniejszy. Zakup przez PKP Intercity pociągów pendolino, których maksymalna prędkość eksploatacyjna to 250 km/godz., był – zdaniem NIK – działaniem niegospodarnym. Doszło do niego mimo nieprzystosowania torów PKP do prędkości powyżej 200 km/h. Jak podkreśla NIK, pendolino nie będą mogły w najbliższych latach wykorzystywać swoich możliwości. „Z uwagi na posiadane parametry cena pendolino jest znacznie wyższa od ceny pociągów jeżdżących z prędkością maksymalną 200 km/h, a koszty serwisowania pendolino ponad dwa razy przekraczają wydatki z tego tytułu na pociągi produkowane w Polsce i osiągające prędkości do 190 km/h” – mówi Tomasz Emilian, dyrektor departamentu infrastruktury w NIK.

Zdaniem NIK, spółki PKP działały w sposób niegospodarny, np. PKP Energetyka najpierw wdrożyła siedem projektów inwestycyjnych we własne źródła wytwarzania: elektrociepłownie i bioelektrownie, a kiedy już wydała na nie prawie 3,5 mln zł, zrezygnowała z nich z powodu większego zadania: modernizacji sieci trakcyjnej dla pendolino.

Izba podkreśla też, że pociągi wytwarzane są we Włoszech, a udział strony polskiej ogranicza się do wykonywania uzupełniających elementów: urządzeń SHP, okablowania, sprzęgów i skrzynek trakcyjnych.

NIK stwierdziła też niepełne zabezpieczenie interesów państwa w procesie przygotowawczym do prywatyzacji spółek PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka. „W raporcie postulowaliśmy zapewnienie decydującego wpływu państwa na zarządzanie infrastrukturą energetyczną, telekomunikacyjną i informatyczną niezbędną do prowadzenia ruchu kolejowego w przypadku wdrożenia procesu prywatyzacji tych spółek” – podkreśla Tomasz Emilian.

Od czasu zakończenia kontroli dwie ze spółek zostały sprzedane. Dla NIK sprawa nie jest jednak zamknięta. Trwa inna kontrola – procesu prywatyzacji – w celu sprawdzenia jej poprawności i realizacji wniosku pokontrolnego z tego raportu.

2 odpowiedzi na „Kolejowa niegospodarność

  1. Adamovski pisze:

    Alstom – producent Pendolino przyznał się do korupcji, a amerykański Departament Sprawiedliwości nałożył na niego rekordową grzywnę 772 mln dolarów. Jak donosi indyjski portal zeenews.india.com, do korupcji miało dochodzić również w Polsce, a brytyjski prokurator Simon Farrell oskarża o udział w procederze Jacka Z. i Pawła Piskorskiego.

    http://niezalezna.pl/62624-brytyjski-prokurator-piskorski-bral-lapowki-od-producenta-pendolino

    http://niezalezna.pl/62624-brytyjski-prokurator-piskorski-bral-lapowki-od-producenta-pendolino

  2. Utrecht pisze:

    Zakup szybkiego pociągu typu Pendolino nie tylko w Polsce nie udał się i był krytykowany. Holandia rowniez zakupiła włoskie pociągi mające obsługiwać trasę Amsterdam Bruksela. Ale holenderskie władze okazały sie silniejsze i pociągi po kilku miesiącach jeżdżenia w Holandii zostały zwrócone Włochom jako technicznie nie nadające sie do obsługi linii. Holenderskie koleje NS straciły przy zwrocie pewien procent kosztów zgodnie z wyrokiem sadu. Ale dla pasażerów znacznie ważniejszą sprawą był brak powszechnej akceptacji dla pociągów z dopłatami do biletów. W Holandii bilety na wszystkie pociągi mają cenę niezależną od typu pociągu (expresowe, pospieszne i osobowe) jak rowniez brak jest miejscówek uważanych za sztuczne podwyższanie ceny. Tylko ICE i Thalys mają osobne bilety ale są to pociągi należące do innych krajów. Wprowadzenie w 2015 roku elektronicznego biletu zwanego OV card na wszystkie środki komunikacji w całej Holandii w tym autobusy, tramwaje, metro i pociągi pogłębiły niechęć pasażerów do wszelkiego rodzaju kosztownych zabawek w transporcie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>