Odzyskać dobro wspólne
(Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów)

Jesień 2015 |

Urynkowienie wniosło do procesu organizowania dostępu do usług publicznych takie narzędzia jak outsourcing, czyli wyprowadzanie bezpośredniego świadczenia usług z sektora publicznego na rynek, zdominowany głównie przez podmioty prywatne i komercyjne. Jeżeli otwieramy rynek usług publicznych, to naturalną konsekwencją jest zmiana sposobu funkcjonowania podmiotów publicznych. Sektor publiczny nie jest już taki sam, bo upodabnia się do sektora prywatnego. Coraz bardziej skupia się na wyniku ekonomicznym, stopniowo obniżając rangę takich wartości, jak powszechny i równy dostęp do usług. Jest to bezpośredni skutek presji konkurencyjnej.

dr Dawid Sześciło

(ur. 1985) – doktor nauk prawnych (2012), adiunkt w Zakładzie Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracuje z OECD Sigma jako ekspert do spraw administracji publicznej. Wykłada w Krajowej Szkole Administracji Publicznej. Stale współpracuje z polskimi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi. Visiting scholar w Instytucie Zarządzania Publicznego na Uniwersytecie Ekonomicznym w Wiedniu (2014–2015). Wykładał gościnnie oraz odbywał staże naukowe m.in. na uniwersytetach w Wellington (2012), Canberze (2012), Uppsali (2013), Porto (2013), Salzburgu (2014). Jest autorem ponad stu publikacji naukowych, w tym monografii, podręczników i artykułów w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych. W 2014 r. wydał książkę „Rynek – prywatyzacja – interes publiczny. Wyzwania urynkowienia usług publicznych”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>