Zmierzch dyktatury samochodów?

Czy naprawdę jedynym sposobem na rozładowanie korków w dużych miastach jest budowa kolejnych dróg, obwodnic i autostrad? Doświadczenia władz i mieszkańców metropolii mówią, że nowe ciągi komunikacyjne nie rozwiązują problemów. Czas skończyć z gigantomanią i postawić na komunikację miejską.

Jak pisze Portal Samorządowy, najlepszym przykładem na nadmiar aut w miastach było zamknięcie Mostu Łazienkowskiego w Warszawie. Ogromne utrudnienia w ruchu powodowały, że do stolicy dojeżdżało niemal o połowę samochodów mniej niż wcześniej. Powróciły jednak szybko, gdy tylko most ponownie otwarto, a utrudniania w ruchu są takie same, jak były przed jego zamknięciem.

Podobnie jest w innych wielkich miastach: „Gdyby okoliczne gminy inwestowały w autobusowy i kolejowy transport publiczny, rozwiązałoby to w znacznym stopniu problem zbyt dużej liczby samochodów w stolicy Wielkopolski. Będziemy stosować wszystkie możliwe narzędzia, by ograniczyć wjazd aut do miasta” – mówi prezydent Poznania. „Nie jestem zwolenniczką sposobu amerykańskiego, czyli budowania autostrad w mieście. Bardziej przekonuje mnie system europejski, gdzie jest więcej mniejszych dróg. Duże drogi powodują separację dzielnic, zamiast ich konsolidacji” – mówiła Hanna Zdanowska, prezydentka Łodzi.

Wiara, że rozbudowa zatłoczonych tras rozwiąże problemy komunikacyjne i w mieście zrobi się luźniej, jest iluzją” – twierdzi prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej, czołowy polski specjalista w dziedzinie inżynierii komunikacyjnej. W swojej teorii stłumionego popytu wskazuje, że w chwili, kiedy droga staje się towarem trudno dostępnym, ponieważ uciążliwości przekraczają granice akceptowanego przez kierowców komfortu jazdy, wówczas część z nich odstawia samochody do garaży.

Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy podkreśla, że nowoczesne miasto to nie tylko asfalt, beton i stal, dobre drogi dojazdowe dla transportu, ale przede wszystkim eliminowanie braku komfortu mieszkańców wynikającego z nadmiernego rozrostu miasta. Dlatego Bydgoszcz kładzie nacisk na rozwój komunikacji miejskiej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>