Wyzysk w Polskim Busie

We wrześniu do związku zawodowego Inicjatywa Pracownicza dołączyli pracownicy firmy Souter Holdings Poland Sp. z o.o., prowadzącej działalność transportową pod marką PolskiBus.com. Nowa komisja od początku boryka się z represjami – od momentu rejestracji organizacji zakładowej w firmie już czterech związkowców zostało zwolnionych. W odpowiedzi na zwolnienia, związek planuje w całej Polsce akcje protestacyjne w okresie od 14 do 20 grudnia.

Komisja w Polskim Busie powstała z inicjatywy kierowców autobusów z Rzeszowa i innych miejscowości woj. podkarpackiego. Zrzesza ona tej w chwili kilkunastu pracowników spośród ok. 800 wszystkich osób zatrudnianych przez firmę. Souter Holdings zatrudnia kierowców, mechaników, dyspozytorów, bagażowych, stewardesy i stewardów oraz personel sprzątający. Do głównych problemów, jakie zgłaszają komisji pracownicy i pracownice firmy, należą niskie płace oraz problemy z BHP – np. nie we wszystkich miastach kierowcy mają zapewnione odpowiednie pomieszczenia do odpoczynku, nagminnym problemem jest też brak odzieży ochronnej (szczególnie uciążliwy w przypadku konieczności opróżniania toalet, co robią właśnie kierujący autobusami). Kierowcy zrzeszeni w IP wskazują także, że ich praca – pomimo ogromnej odpowiedzialności i licznych dodatkowych obowiązków – jest często niedoceniana, a poziom wynagrodzeń nie jest adekwatny do stresu i obciążenia, z którymi mają na co dzień do czynienia.

Podobnie jak w wielu innych firmach prywatnych, także i w Polskim Busie Inicjatywa Pracownicza bardzo szybko stała się celem represji ze strony pracodawcy: tuż po zebraniu założycielskim przewodniczący komisji został zwolniony w związku ze „zmianami organizacyjnymi”. Następnie w październiku kierownictwo Souter Holdings zapowiedziało, że zamierza zwolnić kolejnych 3 kierowców – członków Inicjatywy Pracowniczej. Oficjalną przyczyną zwolnień było ograniczenie liczby kierowców jeżdżących na trasie Rzeszów-Gdańsk (do tej pory połączenie to obsługiwały dwuosobowe zespoły kierowców, ale będą one zmniejszone do jednoosobowych) oraz likwidacja połączenia Rzeszów-Lublin. Chociaż komisja w korespondencji z pracodawcą wykazała, że planowane zwolnienia są niezgodne z przepisami Kodeksu pracy (zdaniem komisji, pracowników typowano do zwolnienia na podstawie niekonkretnych i nieobiektywnych kryteriów) i mogą być uznane za dyskryminację ze względu na przynależność związkową (do zwolnienia wytypowano tylko osoby należące do IP), to jednak ostatecznie cała trójka straciła pracę.

Pomimo trudnego początku, kierowcy zrzeszeni w Inicjatywie Pracowniczej nie zamierzają się poddawać: wszystkie zwolnione osoby złożyły pozwy o przywrócenie do pracy lub o odszkodowanie za niezgodne z prawem zwolnienie, a komisja – przy współpracy z resztą związku rozpoczęła akcje ulotkowe zachęcające personel do wstępowania do IP. Na tydzień 14-20 grudnia zaplanowano także akcje protestacyjne w całym kraju – ich głównym hasłem jest przywrócenie do pracy zwolnionych związkowców, ale podczas pikiet zostaną poruszone także kwestie płac i BHP. Główny protest zaplanowano w Warszawie, w poniedziałek 14 grudnia o godz. 15:00 pod biurem Souter Holdings Poland (aleja Niepodległości 18).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>