Nowe życie?

Należąca od kwietnia do Polskiej Grupy Zbrojeniowej fabryka autobusów Autosan z Sanoka podnosi się po bankructwie. Ostatnio wygrała przetarg na dostawę 15 autobusów dla komunikacji miejskiej w Krakowie.

Jak informuje portal wyborcza.biz, Autosan dostarczy Krakowowi krótkie autobusy MIDI Sancity za 14,9 mln zł brutto. Wygranie przez firmę tego przetargu postrzegane jest w branży jako duży sukces. Od kwietnia Autosan należy już bowiem do spółki utworzonej przez Pit-Radwar oraz Hutę Stalowa Wola, które wchodzą w skład państwowej Polskiej Grupy Zbrojeniowej. PGZ kupiła od syndyka hale produkcyjne i magazynowe oraz niezabudowane nieruchomości w Sanoku za 17,3 mln zł.

Firma przeszła typową wyboistą drogę przemian na rynku kapitalistycznym: W 1994 r. zakład został sprywatyzowany, a głównym właścicielem została Grupa Sobiesław Zasada. Kilka lat temu firma wpadła w tarapaty finansowe. Zasada sprzedał ją nowym właścicielom, którzy obiecywali pomoc w znalezieniu nowych rynków, ale na obietnicach się skończyło. W momencie ogłoszenia upadłości Autosana w 2013 r. w zakładzie pracowało blisko pół tysiąca osób. Tutaj jednak pojawia się przynajmniej nadzieja na szczęśliwe zakończenie – syndyk utrzymał produkcję i zatrudnił ponad 300 osób potrzebnych do realizacji wcześniejszych zamówień.

„Wreszcie otrzymujemy wynagrodzenie w terminie. Nowy właściciel wypłacił pieniądze za kwiecień i maj. Czekamy na pieniądze od syndyka, który zalega nam z wypłatą za styczeń, luty i marzec” – mówi Ewa Latusek z komisji zakładowej NSZZ „Solidarność” w Autosanie. „W zakładzie uspokoiła się atmosfera, ludzie nabrali nadziei, że będzie praca. Kiedyś nie mieliśmy pieniędzy na zakup części do produkcji, a teraz sporo kupujemy. To znaczy, że będziemy produkować” – dodaje.

Do końca roku kalendarzowego firma może wyprodukować 70 autobusów. Ważą się losy zamówienia na pojazdy miejskie ze strony miasta Lublin. Autosan odbudowuje biuro konstrukcyjne, które przestało istnieć, gdy zakład upadł. Wrócił główny konstruktor, który kiedyś pracował w Autosanie, a później trafił do innej firmy. Powstaje zespół, który przygotuje nowe rozwiązania konstrukcyjne, pomyśli o autobusach elektrycznych i na gaz, o nowych autobusach dalekobieżnych i międzymiastowych. PGZ pomoże też Autosanowi w zdobyciu nowych zamówień dla wojska.

Jedna odpowiedź na „Nowe życie?

  1. wyrobnik pisze:

    i pomyśleć ze w czasach świetności Autosan produkował 3000 autobusów i 40 tys przyczep a dziś 70 brzmi wspaniale. Ale i te 70 są wątpliwe. Czy w tych autobusach są polskie silniki i skrzynie biegów?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>