Prawa autorskie są ważne

V Międzynarodowa Konferencja o prawie autorskim CopyCamp odbędzie się w dniach 27-28 października 2016 r. w warszawskiej Kinotece. „Nowy Obywatel” jest jej patronem medialnym.

Jak piszą organizatorzy: „Już od 5 lat CopyCamp jest miejscem zrównoważonej i wielostronnej debaty o prawie autorskim. Organizujemy forum dla poważnej liczby przedstawicieli instytucji kulturalnych, mediów, sektora kreatywnego, środowisk naukowych, prawniczych, politycznych i pozarządowych. Nasi goście to osoby zaangażowane w dyskusję na temat wpływu prawa autorskiego na życie społeczne, edukację, ekonomię i politykę. Zapewniamy im neutralną i przyjazną atmosferę, zachęcając do dzielenia się przemyśleniami i do wymiany idei”.

W tym roku ich celem jest wykorzystanie szczególnego dorobku CopyCampu do wsparcia dialogu wokół przyszłości prawa autorskiego w Europie, a występować będą m.in.: Olga Goriunova, badaczka mediów cyfrowych, Peter Lábody, naczelnik wydziału praw autorskich Węgierskiego Urzędu Własności Intelektualnej oraz Rufus Pollock, ekonomista i założyciel Open Knowledge Foundation. Zaproszenia zostały skierowane również do posłów i posłanek Parlamentu Europejskiego.
Pełny program dostępny pod: http://copycamp.pl/info/program/.

Ścieżki tematyczne tegorocznej edycji to:

 Prawo autorskie i sztuka – pośród innych wystąpień w tej ścieżce Jacek Dehnel opowie o recyklingu kultury, Sonia Wronkowska o remiksie w muzyce dawnej, Aleksandra Dróżdż o ograniczeniach ochrony sztuki konceptualnej, a Zbigniew Zbikowski o problematyce współautorstwa;
 Modele wynagradzania – tu m.in. Mikołaj Iwański będzie mówił o opłacie reprograficznej i prawach socjalnych artystów, Damir Filipovic (Digital Europe) o europejskich systemach wynagradzania, a Kamil Jaczyński i Michał Kożuchowski o organizacjach zbiorowego zarządzania oczami muzyka;
 Prawo autorskie, edukacja i nauka – a w niej prezentacje Xawerego Konarskiego o reuse zasobów bibliotek, archiwów i muzeów, Jonasa Holma (LIBER) o bibliotekach, edukacji oraz Big Data, Stephena Wybera (IFLA) o roli bibliotek w sporze pomiędzy piractwem a prywatyzacją wiedzy oraz Aniko Grad-Gyenge o otwartym dostępie w nauce na Węgrzech;
 Technologie, innowacje i prawo autorskie – tu m.in. wystąpienia Katarzyny Lejman o prawnoautorskim statusie LET’S PLAYów i CAST’ów gier wideo, Krzysztofa Garstki o systemach filtrowania treści, a Małgorzaty Ciepłuch o ochronie muzyki generowanej komputerowo;
 Wśród wystąpień o prawie autorskim i prawach człowieka Lisa Macklem opowie o zasadności regulacji tej tematyki w umowach handlowych, Jody Wood o własności informacji o osobie oraz David Felipe Alvarez-Amezquita o ochronie autora za pośrednictwem praw podstawowych;
 Egzekwowanie prawa autorskiego to ścieżka, w ramach której m.in. Marek Rosiński opowie o instytucji wyspecjalizowanych sądów ds. własności intelektualnej, a Michael Morris wyjaśni, dlaczego kawiarnie powinny się martwić odpowiedzialnością za użytkowanie wifi przez klientów.
 Wśród wystąpień poświęconych językowi debaty o prawie autorskim znajdą się m.in. prezentacja Joanny Potęgi o kampaniach społecznych budujących świadomość prawa autorskiego, Igi Bałos o tym jak opowiedzieć o prawie autorskim w czasie przerwy między lekcjami oraz Agaty Janeczek o nauczaniu prawa autorskiego poprzez granie
 O tworzeniu prawa autorskiego wypowiadać będzie się wielu krajowych i zagranicznych gości,a w tym Dimitar Dimitrov, Teresa Nobre, Stef van Gompel (IViR), Michal Dubovan (przedstawiciel czeskiego Ministerstwa Kultury) oraz Agustin Reyna (BEUC)

Poza wystąpieniami organizowane będą warsztaty, w tym dla artystów: o tym, jak zarabiać i nie rezygnować z własnych planów twórczych, a także o tym, jak korzystać z internetu do rozpowszechniania własnej twórczości. Warsztaty dla naukowców poświęcone będą udostępnianiu danych badawczych.

Przewidywane są ponadto warsztaty na temat kształtowania prawa autorskiego w oparciu o dowody oraz o działaniach rzeczniczych w obszarze prawa autorskiego w kontekście aktualnych propozycji zmian tego prawa przygotowanych przez Komisję Europejską.

Partnerzy merytoryczni to Collegium Civitas, Digital Europe, Platforma Otwartej Nauki, Stowarzyszenie Wolnego Słowa, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich, oraz Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego.

Konferencja została objęta patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji.
Formularz rejestracyjny jest dostępny na stronie http://copycamp.pl/. Wstęp bezpłatny.
Konferencja jest częścią projektu Fundacji Nowoczesna Polska: Przyszłość prawa autorskiego.

Kontakt z organizatorami:

Fundacja Nowoczesna Polska
Magda Strzelczak (magda.strzelczak@nowoczesnapolska.org.pl)
Krzysztof Siewicz (krzysztof.siewicz@nowoczesnapolska.org.pl)
ul. Marszałkowska 84/92 lok. 125
00-514 Warszawa
tel./fax: +48 22 621 30 17
e-mail: fundacja@nowoczesnapolska.org.pl
www.nowoczesnapolska.org.pl

2 odpowiedzi na „Prawa autorskie są ważne

  1. Prawo autorskie stale generuje spory w sferze wynagradzania i monopolu autorskiego.

    Patrząc na ten punkt: „Modele wynagradzania – tu m.in. Mikołaj Iwański będzie mówił o opłacie reprograficznej i prawach socjalnych artystów, Damir Filipovic (Digital Europe) o europejskich systemach wynagradzania, a Kamil Jaczyński i Michał Kożuchowski o organizacjach zbiorowego zarządzania oczami muzyka;” widać, że stale ma miejsce przeciąganie liny pomiędzy posiadaczami praw majątkowych a „użytkownikami”.

    Opłata reprograficzna to ściąganie obligatoryjnych opłat „za domniemanie”, przykład wygrywania chciwości z sensem i rozsądkiem. Artysta to człowiek jak każdy inny, produkty jego twórczej pracy mają wartość, podobnie jak pracy rzemieślnika, różnica jest taka, że sposób ponoszenia kosztów jest skrajnie inny: rzemieślnik ponosi koszty proporcjonalnie do wytwarzanych dóbr, artysta (każda twórcza działalność prowadząca do powstania utworu, tak szeroko rozumianego jak w ustawie) ma stałe koszty (uczy się, rozwija, itp..no i oczywiście żyje) bez względu na to czy tworzy czy nie… Dlatego moim zdaniem ideałem wynagradzania jest model oparty na mecenacie. Wszelkie formy zbierania haraczy, w moich oczach wydają się społecznie niesprawiedliwe….

  2. Anna Piotrowska pisze:

    W zupełności z powyższym się zgadzam. Zastanawiam się coraz częściej, kiedy blogerzy zostaną podciągnięci do kategorii artystów. Ostatnio słyszałam, że obecnie w Polsce więcej osób pisze własne teksty niż czyta teksty innych. Trochę groteskowe to się robi, ale z drugiej strony ciekawe pole do opodatkowania kolejnych grup społecznych ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>