Kosztem kolei

Kosztem kolei

Według opinii rządu PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządca infrastruktury, nie radzą sobie z inwestycjami, co może doprowadzić do utraty unijnej kasy. W Ministerstwie Infrastruktury najsłabiej oceniane są zeszłoroczne dokonania spółki, w dużym stopniu odpowiedzialnej za grudniowy bałagan na kolei. Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, jednostki nadzorującej kolejowe modernizacje za środki z unijnych funduszy, informuje że z powodu kłopotów z przygotowaniem projektów do końca 2010 r. PKP PLK podpisały zaledwie cztery umowy infrastrukturalne na dofinansowanie z UE. W roku ubiegłym zamiast zapowiadanych 4,8 mld zł Polskie Linie Kolejowe na inwestycje wydały zaledwie ok. 3 mld zł.

W Ministerstwie Infrastruktury trwa gorączkowa analiza harmonogramów inwestycji na kolei zaplanowanych do 2015 r. Według ustaleń DGP, kandydatami do usunięcia z listy planowanych inwestycji są te modernizacje, których realizacja może się przeciągnąć na rok 2014. Wtedy zabraknie czasu na ich rozliczenie, a to grozi przepadnięciem unijnej dotacji. Problem dotyczy modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Radomia, przebudowy fragmentu trasy ze stolicy do Poznania, remontów stacji kolejowych wzdłuż trasy z Siedlec do Terespola, pierwszego etapu modernizacji linii z Warszawy do Białegostoku oraz modernizacji torowiska między Poznaniem a Szczecinem. Rezygnacja z tych projektów oznacza dla rządu duże oszczędności – w sumie blisko 7 mld zł unijnych środków.

Żeby te pieniądze nie przepadły, rząd chce zmiany inwestycyjnych priorytetów Unii i przesunięcia dotacji z kolei na drogi. Dyplomatyczna ofensywa ma zostać przeprowadzona podczas wyjazdowej sesji Komisji Europejskiej w Warszawie, która jest zaplanowana pod koniec lutego. Jeśli zakończy się powodzeniem, do programu budowy dróg może wrócić 37-km trasa ekspresowa S3 z Gorzowa do Międzyrzecza oraz łącznie 191 km drogi S7 z Gdańska do Warszawy i dalej na południe. Wysoce prawdopodobne jest także wybudowanie ponad 53 km trasy S17 ze stolicy do Lublina oraz drogi wylotowej z Warszawy w kierunku Krakowa i Katowic.

Eksperci branży kolejowej wskazują, że odebranie środków na inwestycje kolejowe to przykład braku konsekwencji rządu. Kolej najpierw pozostawia się samą sobie, a potem wiesza na niej psy. Dopuszczenie do wycięcia inwestycji za kilka miliardów to porażka obecnego rządu – twierdzi Jakub Majewski.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Będą z tego same problemy

Będą z tego same problemy

Konsekwencją realizacji tych zamierzeń będzie likwidacja licznych miejsc pracy, często w środowiskach dotkniętych wysokim bezrobociem, oraz poważne pogorszenie dostępności do usług świadczonych przez Pocztę Polską S.A. w ramach służby publicznej. Spowoduje to także marginalizację polskich usługodawców i przejęcie rynku usług pocztowych przez operatorów z większościowym udziałem obcego kapitału, nastawionych przede wszystkim na zysk przy najmniejszym nakładzie kosztów – czytamy w oświadczeniu.

Według prezydium nie może być tak, że rządzący zrzucają z siebie odpowiedzialność za funkcjonowanie sfery usług publicznych, do których dostęp na równych zasadach gwarantuje obywatelom Konstytucja RP.

_____

Przedruk za stroną NSZZ „Solidarność”. Tytuł pochodzi od „Obywatela”.

Jeśli zaciekawił Cię powyższy problem, zajrzyj do „Obywatela” nr 46, gdzie znajdziesz dwa ciekawe teksty na temat usług publicznych.

Łatwiej wesprzeć „Obywatela”

Łatwiej wesprzeć „Obywatela”

Od tego tygodnia nasz fundusz wydawniczy można wspierać m.in. za pośrednictwem systemów PayPal oraz Przelewy24. Wszelkie niezbędne informacje znajdziecie tutaj.

Osoby, które do końca lutego wpłacą darowiznę większą bądź równą 40 zł, otrzymają od nas kalendarz plakatowy z tak lubianą przez Was grafiką okładkową z nr 50:

Kalendarz "Obywatela" na 2011 r.

oraz znaczki „Obywatela”. Darowizna to jedyna metoda zdobycia tych gadżetów, których liczba jest ograniczona – decyduje kolejność wpłat!

Dziękujemy, że jesteście z nami!

Redakcja „Obywatela”

Wycinamy Wam numer

Wycinamy Wam numer

Pakiet zawiera m.in. kilka artykułów (polecamy ciekawy wywiad z Cezarym Miżejewskim), parę ważnych komunikatów oraz spis treści nr 52. Można podejrzeć także okładkę nowego numeru oraz ocenić odświeżoną makietę. Całość obejrzeć można tutaj, pobrać w postaci pliku PDF – pod tym adresem.

Miłego oglądania i czytania – a za ok. tydzień pismo ukaże się w punktach sprzedaży!