Tak dla związków zawodowych marynarzy i dokerów

„Marynarze organizują portowców, portowcy organizują marynarzy” to hasło Bałtyckiego Tygodnia Akcji, który rozpoczyna się w poniedziałek w portach w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku.

Od 10 do 14 października związkowcy wraz z wolontariuszami będą kontrolować w portach warunki pracy marynarzy i dokerów.

Organizowanie marynarzy i dokerów w związki zawodowe to główne przesłanie tegorocznej akcji. Tylko w ten sposób pracownicy mogą przeciwstawić się pogarszającym się warunkom pracy – mówi Adam Mazurkiewicz, z Sekcji Krajowej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”, koordynator akcji w Polsce. Codzienne raporty z kontroli portów będą wysyłane do centrum koordynacyjnego, które w tym roku znajduje się w Sztokholmie.

Zdaniem „S” z roku na rok warunki pracy marynarzy i dokerów pogarszają się. Ograniczanie praw pracowniczych, zmuszanie marynarzy do prowadzenia prac przeładunkowych, odchodzenie od stałych umów o pracę na rzecz tymczasowego zatrudnienia czy pogarszający się poziom bezpieczeństwa pracy, to problemy z którymi związkowcy spotykają się najczęściej.

Uciekanie narodowych przewoźników pod tzw. „tanie bandery” likwiduje tradycyjne powiązania: właściciel-bander-załoga. – Marynarze zatrudnieni są na podstawie kontraktu na czas określony lub konkretną podróż – a ich pracodawcą nie jest właściciel statku – tłumaczy Mazurkiewicz. Narodowi przewoźnicy tłumaczą, że takie postępowanie wymusza narastająca konkurencja wśród armatorów.

Z podobnymi problemami borykają się pracownicy portów. Właściciele terminali odchodzą od stałych umów o pracę na rzecz pracowników „dorywczych”. Co więcej, w wielu przypadkach do przeładunków zmuszane są załogi statków. – Marynarze nie mają wystarczających kompetencji do wykonywania tego typu prac. Jest wiele udokumentowanych wypadków z powodu nieprofesjonalnego zamocowania ładunku – przekonuje Mazurkiewicz. Praktyki samoprzeładunku prowadzą również do zmniejszenia konkurencyjności portowych firm przeładunkowych, ograniczają zakres zlecanych prac, a w konsekwencji prowadzą do zwolnień pracowników.

Bałtycki Tydzień Akcji to od kilku lat wspólna akcja związków zawodowych zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Transportowców. Związkowcy z Danii, Estonii, Finlandii, Niemiec, Litwy, Łotwy, Norwegii, Rosji, Szwecji i Polski przez kilka dni sprawdzają warunki pracy marynarzy i dokerów w portach Morza Bałtyckiego. W Polsce w kontrole prowadzić będą przedstawiciele: Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „S”, Sekcja Krajowa Portów Morskich NSZZ „S”, Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy oraz Federacja Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>