Jak spapraA� reformA�?

ZwiA�zek Nauczycielstwa Polskiego krytycznie ocenia sposA?b wdroA?enia reformy obniA?enia obowiA�zku wieku szkolnego z 7. do 6. roku A?ycia oraz dziaA�ania podejmowane w tym zakresie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

W ocenie ZNP, ta kluczowa i niezwykle waA?na dla wyrA?wnywania szans edukacyjnych i jakoA�ci ksztaA�cenia reforma zostaA�a A?le wprowadzona. Ministerstwo edukacji miaA�o trzy lata okresu przejA�ciowego na monitorowanie stanu przygotowania szkA?A� i wyposaA?enia klas, wspieranie samorzA�dA?w, prowadzenie kampanii informacyjnej wA�rA?d rodzicA?w. Niestety, tych dziaA�aA� zabrakA�o, albo byA�y one niewystarczajA�ce. MA?wiA� o tym statystyki, wedA�ug ktA?rych we wrzeA�niu br. naukA� w klasach pierwszych szkA?A� podstawowych rozpoczA�A�o jedynie okoA�o 20% wszystkich dzieci szeA�cioletnich. Rodzice tak wprowadzanej reformie nie zaufali.

Dzisiaj ministerstwo edukacji proponuje korektA� reformy, ale opA?A?nienie o dwa lata wprowadzenia obowiA�zku szkolnego dla wszystkich dzieci szeA�cioletnich, nie tylko nie rozwiA�zuje juA? istniejA�cych problemA?w, ale je nasila. W 2014 r. w I klasach spotkajA� siA� bowiem dzieci z wyA?u demograficznego urodzone w 2008 r. (414 tysiA�cy maluchA?w) oraz te urodzone w 2007 r., ktA?re nie rozpoczA�A�y edukacji szkolnej w wieku 6 lat.
Takie rozwiA�zanie moA?e nawet sparaliA?owaA� pracA� szkA?A� podstawowych. Istnieje obawa, A?e cywilizacyjna zmiana, jakA� miaA�o byA� wczeA�niejsze objA�cie dzieci zorganizowanA� edukacjA�, zapewnienie im warunkA?w do szybszego rozwoju i wyrA?wnywania szans edukacyjnych, negatywnie wpA�ynie na jakoA�A� wczesnej edukacji.

Do tej pory w publicznej debacie podnoszona byA�a kwestia braku odpowiedniego dostosowania wielu szkA?A� podstawowych i zaniechaA� samorzA�dA?w w tym zakresie. Natomiast dzisiaj podkreA�la siA�, A?e korekta reformy spowoduje dodatkowe kA�opoty organizacyjne i finansowe w gminach, ktA?re w 2014 r. bA�dA� borykaA� siA� z dwoma licznymi rocznikami pierwszoklasistA?w. Ten baA�agan powoduje wzrastanie nieufnoA�ci rodzicA?w do A�adu organizacyjnego w oA�wiacie i systemu edukacji.

Dlatego ZNP negatywnie ocenia propozycjA� MEN dotyczA�cA� wydA�uA?enia do 2014 roku terminu wprowadzenia obowiA�zku nauki dla szeA�ciolatkA?w oraz wszystkie zaniechania po stronie resortu, ktA?re doprowadziA�y do tej sytuacji.
_______________________
Przedruk za http://www.znp.edu.pl/ a�� tytuA� pochodzi od redakcji a�zNowego Obywatelaa�?.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>