Dla jednych luksus, dla innych koszmar

Minister transportu Sławomir Nowak zamierza przeznaczyć więcej środków na budowę autostrad i tras ekspresowych. W zamian chce zrezygnować z budowy obwodnic wielu miast na drogach krajowych.

„Dziennik Gazeta Prawna” dotarł do wstępnej listy obwodnic przewidzianych przez ministra Sławomira Nowaka do wycięcia z planu inwestycji finansowanych z kolejnego budżetu UE (na lata 2014-2020). Jest na niej Olsztyn, który na obwodnicę wzdłuż krajowej „szesnastki” czeka od 15 lat. Prezydent miasta Piotr Grzymowicz alarmuje, że na początku marca 2013 r. minie termin ważności decyzji środowiskowej. Niepewne są też losy m.in. obwodnic Tomaszowa Lubelskiego i Góry Kalwarii. W Tomaszowie grunty są już wykupione, a pozwolenie na budowę wygasa w styczniu 2014 r. Góra Kalwaria dostała pozwolenie na budowę obwodnicy w lipcu br. Na liście zagrożonych miast jest także Pułtusk, mimo że mazowiecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma już pełną dokumentację budowy.

– „Budowa obwodnic miast obciążonych tranzytem, np. Góry Kalwarii, Olsztyna albo Pułtuska, może dać więcej niż budowa autostrady, na której natężenie ruchu jest niewielkie” – mówi Robert Chwiałkowski ze stowarzyszenia SISKOM. – „Nawet po dociągnięciu A1 do Torunia prognozy ruchu przewidują tam 10 tys. pojazdów na dobę, czyli tyle, ile jechałoby obwodnicą podlaskich Stawisk i Szczuczyna na drodze nr 61 na Litwę” – przekonuje.

Wśród innych zagrożonych dróg znalazły się jeszcze obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego (w obu przypadkach decyzje środowiskowe i zezwolenia na realizację inwestycji są gotowe), Inowrocławia (procedura środowiskowa rozpoczęta, ale budowy trasy nie ma w planach GDDKiA), Nysy, Kędzierzyna-Koźla oraz Niemodlina.

Tak rządzą liberałowie: zamożniejsi kierowcy będą szybko i sprawnie przemieszczać się przez Polskę. Ci mniej zamożni będą tkwić w korkach w wielu miastach i zatruwać – dosłownie – życie ich mieszkańców spalinami i hałasem.

4 odpowiedzi na „Dla jednych luksus, dla innych koszmar

  1. Andrzej pisze:

    Proszę o krótkie wyjaśnienie – czy zamożni obywatele nie podróżują np. przez Olsztyn? I dlatego mogą nie tkwić w korkach w wielu miastach?

    • Nowy Obywatel pisze:

      Zamożni obywatele podróżują zapewne także przez Olsztyn. Nie to jest sednem sprawy. Sednem jest to, że środki, za które można by wybudować obwodnice wielu miast i ulżyć doli ich mieszkańców, są przeznaczane na autostrady i drogi ekspresowe.

  2. Andrzej pisze:

    Ale wg jakich kryteriów należy decydować, komu i jak ulżyć? Mógłbym napisać, że środki przeznaczone na autostrady ulżą doli tych, którzy obecnie podróżują drogami nędznej jakości, co marnuje czas, jest niebezpieczne itp. itd. Moje auto jadąc zwykłymi drogami (co chwila zwalnianie, przyspieszanie, dziury) pali 7-8l/100km – na autostradzie przy stabilne prędkości 120km/h – 5l/100km – czyli przejechanie 100km kosztuje mniej, mniej spalonego paliwa to mniej spalin, jest szybsze, bezpieczniejsze. Od materiału na państwa stronie oczekiwałbym rzetelniejszej analizy – a nie nieco – przepraszam za wyrażenie – łopatologicznego podsumowania o liberałach

    • Nowy Obywatel pisze:

      Według takich kryteriów, jakie obowiązywały zanim pan minister postanowił je zmienić. Te kryteria to rozsądek mówiący, że duże skupisko mieszkańców nie jest właściwym miejscem na prowadzenie przez jego środek ruchu tranzytowego, gdyż przestaje się ono wówczas nadawać do życia. Zatem miasta i miasteczka powinny mieć obwodnice. Ludzkie zdrowie, życie i jakość owego życia to wedle naszego systemu wartości kwestie ważniejsze niż komfort użytkowników samochodów. Dlatego też poddajemy krytyce taką decyzję ministra, która przedkłada ów komfort ponad jakość życia mieszkańców miast, gdzie planowano obwodnice.

      PS. To jest dział newsów, nie analiz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>