Metka prawdy

W zeszłym tygodniu klienci firmy H&M znaleźli w kieszeniach kupowanych ubrań nietypowe „metki” z informacją o głodowych płacach w fabrykach koncernu w Kambodży.

Jak informuje Polska Zielona Sieć, akcja rozpoczęła się 17 grudnia i odbywała się równolegle w dziesiątkach europejskich sklepów szwedzkiego giganta, także w Warszawie i Krakowie.

Minimalna miesięczna pensja w sektorze odzieżowym w Kambodży wynosi 61 USD – zaledwie 25% płacy wystarczającej na godziwe życie. Kampania Clean Clothes chce przekonać marki takie jak H&M do zaakceptowania proponowanej przez związki zawodowe w Kambodży podwyżki do kwoty 131 USD/miesiąc – będzie to pierwszy krok w kierunku wprowadzenia pensji wystarczającej milionom pracowników fabryk odzieżowych w tym kraju na wydobycie się z ubóstwa.

W październiku br. szwedzka telewizja TV4 wyświetliła reportaż ukazujący opłakane warunki zatrudnienia kambodżańskich pracowników fabryk produkujących dla H&M. Aktywiści oraz media wezwały wówczas kierownictwo marki do ustosunkowania się do realiów przedstawionych w filmie. Firma nie podjęła jednak żadnych wyraźnych działań.

– „Mijają dekady, a globalne koncerny odzieżowe wciąż uciekają przed odpowiedzialnością, starając się przekonać konsumentów i opinię publiczną, że nie są w stanie zapewnić pracownikom szyjącym dla nich odzież płacy wystarczającej na życie” – przekonuje Maria Huma z Polskiej Zielonej Sieci, organizacji wchodzącej w skład koalicji Clean Clothes Polska. – „Tymczasem dochód H&M w 2011 roku wyniósł prawie 2 mld euro, zaś jeden z głównych udziałowców marki i jednocześnie członek zarządu Stefan Persson jest na liście ośmiu najbogatszych ludzi na świecie” – podkreślała Huma. Wyraziła nadzieję, że tegoroczne Święta były ostatnimi z prezentami wyprodukowanymi za głodowe pensje. – „Przecież płace pracowników to zaledwie 1-3% całkowitych kosztów większości ubrań” – przypomina aktywistka.

Na tej stronie konsumenci mogą podpisać petycję do m.in. H&M, by przekonać koncerny do podniesienia pensji pracownikom fabryk w Kambodży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>