Solidarność według kobiet

Solidarność według kobiet

Powstaje pełnometrażowy film dokumentalny „Solidarność według kobiet”. Pomóż go zrealizować!

Nad filmem pracują Piotr Śliwowski i Marta Dzido, tworzący artystyczny duet pod nazwą Emotikonfilm, specjalizujący się w produkcjach o tematyce kulturalnej i społecznej. Jak wyjaśniają twórcy, film ma być z jednej strony próbą odczytania współczesnej historii w nowy, kobiecy sposób i opowieścią o jej niedocenionych bohaterkach, a z drugiej ich konfrontacją z wnioskami i światopoglądem narratorki. Jest nią Marta, symboliczna „córka Solidarności”, przedstawicielka pokolenia 30-latków – spadkobierców przemian ustrojowych wynegocjowanych przy Okrągłym Stole.

Udział w filmie wzięły m.in. Jadwiga Chmielowska, Joanna Duda-Gwiazda (obie należące do Rady Honorowej „Nowego Obywatela”), Janina Jankowska, Henryka Krzywonos-Strycharska, Ewa Kubasiewicz-Houée, Zofia Romaszewska (także należąca do Rady), Jadwiga Staniszkis, Ludwika Wujec, Alina Pieńkowska i Anna Walentynowicz.

Produkcja została rozpoczęta w styczniu 2012 r. Dzięki wsparciu ministra kultury udało się zrealizować znaczną część zdjęć. Niestety, brakuje środków na dokończenie dzieła. Jeśli chcesz wesprzeć ten projekt, możesz dokonać wpłaty za pośrednictwem portalu Wspieram Kulturę (szczegóły znajdują się tutaj). Redakcja „Nowego Obywatela” serdecznie do tego zachęca, kibicując przedsięwzięciu.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

„Solidarność” w Lidlu

„Solidarność” w Lidlu

W Lidlu powstała Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność”. To pierwszy związek zawodowy w tej sieci marketów.

– „Dzisiejsze spotkanie w siedzibie firmy pozytywnie mnie zaskoczyło” – powiedziała podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Łodzi Justyna Chrapowicz, przewodnicząca nowo powstałej organizacji. – „Poinformowaliśmy o powstaniu związku zawodowego w firmie i wyjaśniliśmy, że chcemy owocnej współpracy w celu poprawy warunków pracy. Warto w tym miejscu dodać, że zależy nam na rozwoju firmy, aby budowała coraz silniejszą pozycję rynkową, ale chcemy, aby pracownicy rozwijali się równolegle z rozwojem firmy” – dodaje.

Komisja Zakładowa została zarejestrowana w Zarządzie Regionu Ziemia Łódzka NSZZ „S”. W tamtejszym Lidlu pracuje Justyna Chrapowicz.

– „Ogólnopolska kampania organizowania pracowników Lidl przybrała charakter międzynarodowy” – mówi Kacper Stachowski, kierownik Działu Rozwoju Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”. – „Otrzymaliśmy wsparcie od ver.di i UNI Global Union, jak również innych podmiotów, m.in. Fundacji im. Friedricha Eberta”.

– „Cieszę się, że ci młodzi ludzie założyli związek, mam nadzieję, że im się uda” – komentuje Waldemar Krenc, szef regionu łódzkiego. – „Mają odwagę i chęć działania. To dobrze wróży na przyszłość”.

Firma Lidl należy do niemieckiej grupy kapitałowej Schwarz. Lidl w Polsce zatrudnia ponad 11 tysięcy pracowników, w ponad 420 sklepach i 6 centrach dystrybucyjnych.

_____

Przedruk za stroną NSZZ „Solidarność”

Tekst o patologiach łączących się z siecią Lidl przeczytać można w „Obywatelu” nr 48.

Co z tą Anglią (i Walią)?

Co z tą Anglią (i Walią)?

W ostatnich czterech latach z ulic brytyjskich miast zniknęło blisko 6 tys. pubów. Nie wytrzymują konkurencji z piwem sprzedawanym przez supermarkety.

Jak informuje Wyborcza.biz, w 2012 r. w Anglii i Walii zamykano 18 pubów tygodniowo, a w ciągu ostatnich czterech lat ubyło ich ok. 5800. Głównym powodem ich masowej likwidacji jest to, że nie wytrzymują konkurencji ze strony supermarketów, w których piwo sprzedawane jest znacznie taniej. Do tego dochodzi spadek realnych przychodów Brytyjczyków, będący jednym ze skutków najdłuższej od wojny recesji, oraz wzrost akcyzy na piwo – od 2008 r. aż o 40 proc.

Brytyjskie Stowarzyszenie Browarników i Pubów zwraca uwagę, że tempo zamykania pubów jest alarmujące i domaga się od rządu, by skuteczniej chronił interesy rodzimych piwowarów i sprzedawców chmielowego napoju. Zdaniem stowarzyszenia sytuacja wymaga pilnych działań, jeśli przemysł browarniczy ma przetrwać.

Podobnego zdania jest laburzysta Tony Perkins, który podczas parlamentarnej debaty na temat pubów wskazał na ich żywotne znaczenie dla gospodarki. Według niego działalność pubów przyniosła w ubiegłym roku gospodarce 21 mld funtów.

Człowiek, który się Kulczykom nie kłania

Człowiek, który się Kulczykom nie kłania

Rząd premiera Orbána chce opodatkować majątek Węgrów uciekających przed fiskusem do obcych krajów.

Jak informuje portal Rebelya.pl, najbogatsi Węgrzy trzymają na kontach w zagranicznych bankach równowartość 6,7 mld euro. Zgodnie z rządowymi planami na zasoby te ma zostać nałożony, z mocą wsteczną, 35-procentowy podatek. Węgierscy bogacze mieli okazję sprowadzić swoje majątki z tzw. rajów podatkowych do banków krajowych i zapłacić wówczas jedynie 10 proc. podatku. Dwuletni „okres ochronny” minął wraz z końcem ubiegłego roku.

To jednak tylko jedno z prospołecznych działań podjętych w ostatnim czasie przez madziarski rząd. Tuż przed końcem 2012 r. wprowadzono na Węgrzech 10-procentową obniżkę cen gazu, światła i ogrzewania, oraz nowy podatek obciążający każdy metr sieci przesyłowych (pisaliśmy o tym tutaj). Planowane są kolejne obniżki cen usług komunalnych, tym razem dotyczące wody, oczyszczania ścieków i wywozu śmieci. Wszystkie te sektory docelowo mają działać na zasadach non profit, dzięki cenowej konkurencji ze strony firm publicznych.

Węgierski parlament uchwalił też ustawę o monopolu państwowym w zakresie płatności dokonywanych telefonem komórkowym. Firmy i instytucje publiczne mogą prowadzić tego rodzaju usługi płatnicze wyłącznie z wykorzystaniem platformy utworzonej w tym celu przez firmę znajdującą się pod pełną kontrolą państwa. Wreszcie, ogłoszono plan stworzenia sieci państwowych banków komercyjnych, które mają być skupione na finansowaniu rozwoju krajowej gospodarki.