13 zł także dla samozatrudnionych

13 zł także dla samozatrudnionych

Od stycznia br. minimalna stawka godzinowa w wysokości 13 zł ma zastosowanie również w stosunku do umów zawartych z samozatrudnionymi. To osoby, które zarejestrowały działalność gospodarczą, samodzielnie opłacają za siebie składki i podatki, ale nie zatrudniają żadnych pracowników ani podwykonawców. Przyjmują one zlecenia lub świadczą usługi samodzielnie, często dla jednego konkretnego kontrahenta.

Jak informuje serwis praca.gazetaprawna.pl, od początku roku firmy korzystające z usług osób samozatrudnionych muszą płacić im co najmniej minimalna stawkę godzinową, ale też dokumentować ich czas pracy i przechowywać tę dokumentację. Nie ma przy tym znaczenia przedmiot umowy, a jedynie jej forma (umowa-zlecenie lub o świadczenie usług). Zasady te nie dotyczą umów o dzieło. Tu nadal opłacany jest efekt prac, a kwestie wynagrodzenia strony mogą kształtować dowolnie.

Wyjątkiem od tej zasady jest stosowanie wyłącznie wynagrodzenia prowizyjnego. Jeżeli samozatrudniony zawiera z przedsiębiorcą umowę-zlecenie lub umowę o świadczenie usług, wykonuje usługę samodzielnie i sam decyduje o miejscu i czasie pracy, a przy tym formą zapłaty jest prowizja, której wysokość zależy od wypracowanych efektów (liczby lub wartości zawartych umów, sprzedaży lub obrotu, liczby wykonanych usług itp.), czasu pracy dokumentować nie trzeba, nie ma też zastosowania stawka godzinowa.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Ludzie jeżdżą pociągami

Ludzie jeżdżą pociągami

W 2016 r. spółka PKP Intercity zanotowała pierwszy od lat dodatni wynik finansowy. Przewiozła 38,5 mln pasażerów, a przychody ze sprzedaży biletów wyniosły 1,77 mld złotych.

„Wyniki finansowe i wzrost liczby przewiezionych przez PKP Intercity osób pokazują, że pasażerowie coraz częściej wybierają ofertę tej spółki, bo jest ona dobrze przygotowana. Po latach tendencji spadkowej następuje wzrost zaufania pasażerów do przewoźników kolejowych. Mam nadzieję, że w kolejnych latach, dzięki ciężkiej pracy wszystkich pracowników PKP Intercity, udział Spółki w rynku przewozowym będzie się zwiększał” – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Jak pisze Portal Samorządowy, PKP Intercity w 2016 roku wypracowała zysk na poziomie 47 mln złotych. Z usług spółki skorzystało 38,5 mln osób, o 7,3 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej. Oznacza to 24-procentowy wzrost liczby podróżnych w porównaniu do 2015 roku. Natomiast praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 57,5 mln pociągokilometrów, czyli o 25 proc. więcej niż w 2015 roku.

W ubiegłym roku wzrost liczby pasażerów był widoczny we wszystkich grupach klientów. Z usług PKP Intercity skorzystało o 51 proc. więcej seniorów, 32 proc. rodzin i 26 proc. studentów. Największy wzrost spółka odnotowała w segmencie pociągów ekonomicznych – na ich pokładach podróżowało 27 proc. klientów więcej niż w 2015 roku. Wzrost podróżnych był widoczny na niemal wszystkich trasach.

W 2016 roku PKP Intercity osiągnęło najwyższe przychody przewozowe w historii, uzyskując wynik na poziomie 1,77 mld zł, czyli o 24 proc. większy niż w poprzednim roku.

Uczniowie za darmo

Uczniowie za darmo

Od września warszawscy uczniowie mają jeździć komunikacją miejską za darmo. Ulga obejmie 150 tysięcy dzieci.

Jak pisze portal tranport-publiczny.pl, warszawscy urzędnicy planują przegłosować zmiany na marcowym posiedzeniu rady miasta. Darmowa komunikacja dla dzieci miałaby ruszyć od 1 września. Miasto ma to kosztować 13 mln zł rocznie.

Darmowa komunikacja obowiązywałaby uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (jeśli gimnazja zostaną zlikwidowane, nie będzie to wielkim kłopotem dla ZTM, deklarują urzędnicy), również tych, którzy mieszkają w granicach II strefy biletowej, a uczą się w Warszawie, a także tych, którzy mieszkają w granicach Warszawy, a uczą się w szkołach w II strefie biletowej (5 proc.). W sumie nowa możliwość objęłaby ponad 150 tys. uczniów (107 tys. z podstawówek i 44 tys. gimnazjalistów).

Głównym celem zmiany jest zmniejszenie liczby samochodów na ulicach i przyzwyczajanie warszawiaków od najmłodszych lat, do korzystania z komunikacji miejskiej. – Mamy ją w Warszawie na takim poziomie, że można zachęcać rodziców, by zamienili auto na tramwaj, autobus lub SKM–kę – mówiła we wtorek prezydent Gronkiewicz Waltz.

Miasto jesienią przeprowadziło badania wśród rodziców uczniów sprawdzając, czy taka oferta w ogóle wzbudziłaby zainteresowanie. – Spośród wszystkich uczniów, aż 41 proc jest przywożone na lekcje samochodem, a tylko 30 proc. przyjeżdża komunikacją miejską – mówi szef ZTM Wiesław Witek. – Spośród kierowców aż 80 proc. zadeklarowało, że przestanie dowozić dzieci samochodem po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla nich – dodaje. Według wyliczeń ratusza, to potencjalnie ok. 30 tys. nowych, regularnych pasażerów.

Nowa usługa nie będzie wymagała od rodziców żadnego chodzenia po urzędach. Kwestię spersonalizowanych kart, które otrzymają uczniowie, zostaną załatwione między szkołami a ZTM–em

Dom, którego nie ma – nasza debata

Dom, którego nie ma – nasza debata

11 lutego „Magazyn Kontakt” i „Nowy Obywatel” organizują spotkanie promocyjnego swoich nowych numerów. W Warszawie odbędą się dwie ciekawe debaty poświęcone kwestiom bezdomności i reprywatyzacji. Wśród gości Adriana Porowska, Ewa Andruszkiewicz, Adam Bodnar, Jan Śpiewak, dr Tomasz Luterek i dr hab. Ryszard Szarfenberg.

11 lutego br. w warszawskim lokalu Państwo Miasto odbędzie się spotkanie pod tytułem „Dom, którego nie ma”. Debatę rozpocznie o godz. 17 dyskusja o bezdomności z udziałem Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara, szefowej Kamiliańskiej Misji Pomocy Społecznej Adriany Porowskiej i prof. Ryszarda Szarfenberga. O godzinie 19 zacznie się moderowana przez redakcję „Nowego Obywatela” rozmowa o reprywatyzacji z udziałem dziennikarki i działaczki lokatorskiej Ewy Andruszkiewicz, dr. Tomasza Luterka, autora książki „Reprywatyzacja. Źródła problemu” i Jana Śpiewaka, który do niedawna kierował inicjatywą Miasto Jest Nasze.

plakat

Nasi goście to:

Adam Bodnar – doktor nauk prawnych, wieloletni działacz Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Od 2015 roku pełni funkcję Rzecznika Praw Obywatelskich;

Adriana Porowska – pracownik socjalny. Pełni funkcje dyrektorki Kamiliańskiej Misji Pomocy Społecznej i kierownika Pensjonatu Socjalnego „Święty Łazarz”. Przewodnicząca Komisji Dialogu Społecznego ds. Bezdomności, współprzewodnicząca Komisji Ekspertów ds. Przeciwdziałania Bezdomności powołanej przez Rzecznika Praw Obywatelskich;

Prof. Ryszard Szarfenberg – kieruje Pracownią Pomocy i Integracji Społecznej w Instytucie Polityki Społecznej UW. Jest przewodniczącym Rady Wykonawczej Polskiego Komitetu Europejskiej Sieci Przeciwdziałania Ubóstwu (EAPN).

Ewa Andruszkiewicz – emerytowana dziennikarka. Zajmowała się reportażem społecznym w nieistniejącym już „Słowie Powszechnym” i„Rzeczpospolitej”. Od 2005 roku nie jest w stanie myśleć o niczym innym niż reprywatyzacja, którą boleśnie odczuła na własnej skórze. Pisze książkę o tym, co przeżyły razem z Jolantą Brzeską i innymi osobami skupionymi wokół Warszawskiego Stowarzyszenia Lokatorów;

Jan Śpiewak – do listopada 2016 roku przewodniczący stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, doktorant Uniwersytetu Warszawskiego, bada przemiany polskiej klasy średniej i zajmuje się socjologią miasta. Członek inicjatywy Otwarty Jazdów, radny dzielnicy Śródmieście z ramienia MJN.

Dr Tomasz Luterek – prawnik, politolog, biegły sądowy w zakresie wyceny nieruchomości znacjonalizowanych, wywłaszczonych i przejętych w inny sposób na rzecz Skarbu Państwa i jednostek samorządu w latach 1944–1989. W 2013 roku obronił w Instytucie Nauk Politycznych PAN pracę doktorską „Problem reprywatyzacji w Polsce w kontekście budowy i upadku ustroju komunistycznego”. Autor książki „Reprywatyzacja – źródła problemu”. Pracownik naukowy w Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku.

Państwo Miasto, Warszawa, ul. Andersa 29

11 lutego 2017 r.
Godz. 17.00-21.00

Wstęp wolny