Pierwsza decyzja rządu PiS o likwidacji linii kolejowej?

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wdrożyła procedurę mającą na celu likwidację linii kolejowej Wolsztyn – Nowa Sól – Żagań. Spółka skierowała do Ministerstwa Infrastruktury wniosek o wydanie decyzji likwidacyjnej dla tej linii, mimo że na przełomie 2015 i 2016 r. resort zadeklarował odejście od likwidowania infrastruktury kolejowej, następnie wskazując spółce PKP PLK, aby wstrzymała wszelkie działania likwidacyjne. Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, tłumaczy, że wniosek o wydanie decyzji likwidacyjnej został skierowany do ministerstwa w związku z koncepcją lokalnych władz, aby śladem nieczynnej linii kolejowej poprowadzić ścieżkę rowerową: – Dla zarządcy infrastruktury ważna jest współpraca z samorządami, która pozwala na optymalne wykorzystanie linii i postępowanie z tymi odcinkami, na których pociągi nie jeżdżą od wielu lat. Obecnie nie są prowadzone procedury likwidacyjne dla linii kolejowych innych niż linia Wolsztyn – Żagań.

Wniosek spółki PKP PLK wcale nie spotkał się ze sprzeciwem Ministerstwa Infrastruktury. Sprawie likwidacji został nadany bieg. – Podjęte zostały działania zmierzające do likwidacji linii kolejowej Wolsztyn – Żagań – przyznaje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu. – Przedstawiciele powiatu nowosolskiego podjęli działania prowadzące do realizacji projektu „Kolej na rower – budowa ścieżek rowerowych w ramach rozwoju transportu ekologicznego”, którego celem jest usprawnienie systemu transportowego na terenie powiatu.

Przed kilkoma laty linia Wolsztyn – Nowa Sól – Żagań została wskazana przez Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych wśród 17 odcinków sieci polskiej kolejowej najpilniej wymagających rewitalizacji: „Od końca lat 90. XX wieku linia jest całkowicie nieprzejezdna i systematycznie dewastowana. Obecnie wymaga ona całkowitej odbudowy nawierzchni torowej. Postulowana jest realizacja tej inwestycji w standardzie linii dostosowanej do wysokich nacisków osiowych” – czytamy w raporcie ZNPK „Wąskie gardła na polskiej sieci kolejowej” z 2012 r.

Gdyby przeprowadzono wnioskowaną przez przewoźników rewitalizację, powstałby korytarz poprawiający dostęp pociągów towarowych z środkowozachodniej Polski do przejść granicznych z Niemcami w Bielawie Dolnej i Zasiekach oraz z Czechami w Zawidowie. Przywrócenie przejezdności linii stworzyłoby ponadto dodatkowy ciąg wywozowy z rejonu wydobycia kruszyw na zachodzie Dolnego Śląska.

Wydanie przez ministerstwo decyzji o likwidacji linii Wolsztyn – Nowa Sól – Żagań będziepierwszym takim przypadkiem od przełomu 2015 i 2016 r., kiedy to rząd Prawa i Sprawiedliwości złożył deklarację o zatrzymaniu likwidowania infrastruktury kolejowej.

Karol Trammer

Tekst pochodzi z dwumiesięcznika „Z Biegiem Szyn” (nr 2/94 marzec-kwiecień 2018), www.zbs.net.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>