Niech za ekologię zapłacą bogaci

Niech za ekologię zapłacą bogaci

Według najnowszych badań więcej niż połowa Amerykanów popiera wprowadzenie 70-procentowego podatku dla najbogatszych.

Jak informuje portal hill.com, Alexandria Ocasio-Cortez, kongresmenka USA, zaproponowała ostatnio wprowadzenie podatku dla najbogatszych. Poparł ją senator Bernie Sanders. Chodzi tu o grupę podatników, którzy zarabiają ponad 10 mln dolarów rocznie. Mieliby oni płacić 70-procentowy podatek od dochodów ponad tę kwotę. „W czasach ogromnych nierówności dochodów i bogactwa najbogatsi ludzie w tym kraju muszą zacząć płacić sprawiedliwe podatki. Musimy zlikwidować ogromne luki, które pozwalają korporacjom na przetrzymywanie miliardów dolarów w zagranicznych rajach podatkowych” – napisał Sanders komentując pomysł.

Na pytanie: „Czy poparłbyś podwyższenie najwyższego podatku do 70%?” twierdząco odpowiedziało aż 59% ankietowanych przez The Hill-HarrisX. Wpływy z podwyższonego podatku miałyby finansować Green New Deal, czyli program inwestycyjny wspierający odejście gospodarki od dużych emisji dwutlenku węgla.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Czy kolej powróci?

Czy kolej powróci?

Na portalu Ministerstwa Infrastruktury opublikowano Program Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Znajdziemy w nim 20 projektów.

Jak donosi portal rynek-kolejowy.pl, zaproponowany jesienią przez rząd Mateusza Morawieckiego program zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej sieci kolejowej. Program zakłada trzy komponenty: inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją. Głównym celem Programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia dla miejscowości o populacji powyżej 10 tys. osób, które pozostają bez dostępu do kolei pasażerskiej i towarowej oraz połączeń z miastami wojewódzkimi, a także poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej.

Źródłem dofinansowania Programu byłyby dodatkowe środki alokowane na szczeblu centralnym. Program docelowo skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego, gdzie zakładany będzie 15-proc. udział samorządów w kosztach inwestycji. Przewidywane projekty to m.in. odbudowa połączenia z Jastrzębia-Zdroju do Wodzisławia Śląskiego, z Dzierżoniowa do Bielawy, z Lublina do Zamościa czy z Szubina do Żnina. Zmodernizowane i zelektryfikowane zostaną między innymi linie Małkinia – Ostrów Mazowiecka czy Skarżysko-Kamienna – Końskie. Z Konina do Turku poprowadzona zostanie zupełnie nowa linia kolejowa. Planowane są liczne rewitalizacje i modernizacje linii.

Co jeszcze ma na celu program? Przede wszystkim wpłynie na wzajemne relacje kolei regionalnych w poszczególnych województwach, ponieważ zmieni zasadę organizującą przejazdy na liniach, które przekraczają granice województw. Do tej pory przepisy pozwalały na przewóz osób do najbliższej stacji za granicą województwa, nawet jeśli był to jeden peron w szczerym polu. Nowe zasady pozwolą na wykonywanie regionalnych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym do miasta usytuowanego w sąsiednim województwie nie dalej niż 30 km od jego granicy.

Program będzie także chronił tereny po liniach kolejowych (w miejscach, gdzie podjęto już decyzję o ich likwidacji) tak, by nie zostały zabudowane korytarze transportowe, a tereny te pozostały własnością Skarbu Państwa – zatem koniec ze sprzedażą ich lokalnym samorządom. Ministerstwo zakłada doprowadzenie do powstania katalogu ciągów kolejowych będących zarówno w zarządzie PKP PLK SA, jak i innych spółek Grupy PKP, co do których istnieje potencjał przewozowy lub może zaistnieć w przyszłości.

fot. Tomasz Chmielewski

 

Dobre do kosza

Dobre do kosza

Każdego roku tylko we Francji firma Amazon niszczy około trzech milionów niesprzedanych produktów. Towary, które spędzą zbyt wiele czasu w centrach dystrybucji, są wyrzucane.

Tajny raport dla Capital, programu francuskiego kanału telewizyjnego M6, ujawnia, że centra dystrybucji Amazon niszczą niesprzedane produkty i zapasy. Złomowane, po czym wyrzucane, są wszystkie niesprzedane przez określony czas produkty – czy to zabawki, czy książki, czy sprzęt elektroniczny.

Jak pisze portal dlahandlu.pl, umowa między Amazonem a producentami stwierdza, że niesprzedane towary mogą zostać zwrócone producentom lub zniszczone. Przedmioty, które spędzają za dużo czasu na półkach, są wyrzucane na śmietnik.

W ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy 293 000 przedmiotów miało zostać zniszczonych w jednym z najmniejszych centrów dystrybucyjnych Amazona we Francji. Na tej podstawie szacuje się, że około trzy miliony produktów są rocznie niszczone we wszystkich francuskich magazynach.

Raport wywołał we Francji duże poruszenie. Sekretarz stanu w resorcie środowiska Brune Poirson nazwała praktykę „nieodpowiedzialną ekologicznie i szokującą”. Wkrótce francuski parlament będzie głosował nad wnioskiem ustawy dotyczącej gospodarki o obiegu zamkniętym. Prawo ma położyć kres takim praktykom.

Drogo i wolno

Drogo i wolno

Od 11 stycznia br. PKP Intercity ograniczyło prędkość pociągów Pendolino. Wystarczy kilka stopni mrozu, by wózki składu ulegały zniszczeniu z powodu oblodzenia. Pomóc może ogrzewana hala, ale obecnie w Polsce mamy tylko jedną. Ceny biletów jednak pozostają bardzo wysokie.

Jak pisze portal wnp.pl, niesłychanie drogie i w zamyśle luksusowe pociągi niespecjalnie nadają się na polską zimę. Zespół pracujący przy Państwowej Komisji Badań Wypadków Kolejowych, analizujący oderwanie się brył lodu i zniszczenia w Pendolino, już rok temu zalecił, aby w zimie Pendolino jeździło wolniej.

Prędkość pociągów została ograniczona do 160 km/h, czyli do prędkości, z jaką poruszają się zwykłe składy wagonowe intercity i eurocity. Wprowadzenie Pendolino do ogrzewanej hali mogłoby pomóc rozprawić się z bryłami lodu, które uszkadzają wózki składów, ale obecnie w kraju działa tylko jedna jedyna hala – przy stacji Warszawa Olszynka Grochowska. Tylko tam jest urządzenie, które rozprowadza po konstrukcji specjalny zapobiegający oblodzeniu preparat. Według niepotwierdzonych informacji składy Pendolino powinny być nimi smarowane w Warszawie co dwa dni, ale robi się to rzadziej.

Pasażerowie płacą zatem za komfort i prędkość 200-230 km/h, ale kosztowne składy pojadą z przeciętną szybkością, robiąc notoryczne opóźnienia. Albo składy nie są odpowiednio przygotowane do jazdy, albo samo Pendolino jako koncept ma wadę techniczną.