Koniec nabijania w butelkę

Koniec nabijania w butelkę

Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło projekt nowej ustawy antylichwiarskiej, który zakłada m.in. limit odsetek na poziomie maksymalnie 10 proc. w skali roku.

Jak informuje portal forsal.pl, nowe przepisy kończą z dowolnością w ustalaniu dodatkowych opłat za zakupy na raty. Nie będzie już można bez ograniczeń doliczać prowizji, marży, opłat za złożenie czy rozpatrzenie wniosku albo obowiązkowego ubezpieczenia, co prowadzi do sytuacji, że nieświadomi klienci nie są często w stanie spłacić rzekomo atrakcyjnie oprocentowanej pożyczki. Okazuje się bowiem, że mimo atrakcyjnej oferty tzw. zerowych odsetek, za nowo kupiony sprzęt muszą płacić znacznie więcej, niż wynikałoby z ceny na etykiecie.

Maksymalny limit dodatkowych opłat w przypadku zakupów ratalnych zostanie ustalony na 45 proc. kwoty pożyczki w skali roku. Jeśli zaś konsument zdecyduje się na rozłożenie rat na 6 miesięcy, to dodatkowe koszty nie będą mogły przekroczyć 32,5 proc. Restrykcyjne zasady będą obowiązywać przy zaciąganiu krótkoterminowych pożyczek na niewielkie kwoty, czyli chwilówek. Dziś zachęcani umiarkowanym oprocentowaniem nominalnym klienci często nie zdają sobie sprawy, jak wysoką kwotę będą musieli w rzeczywistości spłacić. Koszty pożyczki, jak przy zakupach na raty, są bowiem powiększane o wyśrubowane prowizje, marże czy opłaty.

Projekt przewiduje karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do  5 lat dla każdego, kto w zamian za udzielone osobie fizycznej świadczenie pieniężne wynikające m.in. z umowy pożyczki, żąda od niej zapłaty kosztów dodatkowych dwukrotnie wyższych niż maksymalne lub żąda od niej zapłaty odsetek w stopie dwukrotnie wyższej niż maksymalna.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Coraz bardziej niewypłacalni?

Coraz bardziej niewypłacalni?

Liczba niewypłacalnych firm w Polsce wynosiła w styczniu br. 20 proc. więcej niż przed rokiem. To głównie firmy produkcyjne i z branży budowlanej.

Euler Hermes, ubezpieczyciel należności handlowych, zbadał styczniową sytuację firm w Polsce pod względem niewypłacalności. W styczniu 2019 r. w oficjalnych źródłach (Monitorach Sądowych i Gospodarczych) opublikowano informacje o 98 przypadkach niewypłacalności przedsiębiorstw wobec 82 w styczniu 2018 roku i 69 w styczniu 2017. To oznacza aktualny wzrost ich liczby rok do roku o 20 proc.

Największa grupa niewypłacalnych firm w przemyśle pochodziła z sektora metalowego – 9 przedsiębiorstw spośród 23.  Problemy miewa także branża budowlana, która jest biznesem sezonowym: długi łańcuch dostawców i podwykonawców powoduje, że kumulują się opóźnienia w płatnościach, co najbardziej uderza w najsłabszych, regionalnych podwykonawców będących na końcu łańcucha płatności, a zatem przede wszystkim w pracowników.

Pracownicy Amazona zapraszają na spotkanie

Pracownicy Amazona zapraszają na spotkanie

Zaproszenie na Ponadnarodowe Spotkanie Pracowników Amazon w Poznaniu

Drogie Koleżanki i Koledzy z Amazon, Pracownicy i osoby wspierające,

Serdecznie zapraszamy na kolejne Ponadnarodowe Spotkanie Pracowników Amazon, które odbędzie się w Poznaniu od piątku 15 marca do niedzieli 17 marca 2019 r.

Jest to kolejne oddolne spotkanie organizowane przez samych pracowników z kilku krajów, w celu wymiany informacji, wzajemnego wspierania się w naszych lokalnych zmaganiach i znalezienia wspólnych strategii walki o poprawę warunków pracy w naszych magazynach i poza nimi.

Za spotkaniem nie stoi żadna formalna organizacja ani konkretny związek zawodowy czy określony nurt związkowy. Zapraszamy wszystkich pracowników Amazon, zarówno osoby niezrzeszone jak i będące członk(iń)ami związków zawodowych – w tym również pracowników tymczasowych, firm zewnętrznych, kierowców/kurierów, pracowników technicznych i umysłowych pracujących w magazynach Amazon i na ich rzecz – którzy chcą walczyć z wyzyskiem, z którym mamy do czynienia każdego dnia w pracy.

Spotkania te rozpoczęliśmy wiosną 2015 r. i od tego czasu odbywają się dwa razy w roku. Dotychczas brali w nich udział pracownicy/e i sympatycy z Niemiec, Polski, Francji, Anglii oraz USA, i mamy nadzieję, że w przyszłości będziemy w stanie włączyć więcej osób z kolejnych krajów. Dyskusje były owocne i przydatne dla naszych lokalnych inicjatyw i udało nam się skoordynować wspólne działania w różnych krajach. Stanowiska podsumowujące nasze spotkania można znaleźć na blogu https://amworkers.wordpress.com.

Podczas poprzednich spotkań rozpoznaliśmy trzy główne tematy: 1) wynagrodzenia i warunki pracy, 2) kontrola, feedbacki i inne środki dyscyplinarne oraz 3) stosunki pracy opierające się na umowach krótkoterminowych i pracy czasowej. Na spotkaniu w Poznaniu chcemy skupić się na trzecim temacie. Umowy o pracę na czas określony oraz pracę tymczasową są powszechnie stosowane przez Amazon w wielu magazynach w różnych krajach. Dla pracowników oznacza to brak stabilności i traktowanie jak czynniki ekonomiczne, które mogą być wykorzystane i wyrzucone zgodnie z wolą firmy. Amazon twierdzi, że elastyczne umowy są potrzebne ze względu na sezonowy charakter pracy, ale w rzeczywistości są one wykorzystywane przez cały rok.

Ponieważ różne rodzaje umów prowadzą do podziałów między pracownikami, mają przez to również duży wpływ na nasze organizowanie się w miejscu pracy, co można było zaobserwować podczas strajków w Amazon w Niemczech i Hiszpanii. Na spotkaniu w Poznaniu chcemy między innymi omówić specyficzną sytuację pracowników agencyjnych i pracowników zatrudnionych na podstawie umów na czas określony, a także sposoby konfrontowania się z Amazon w celu rozwiązania tych problemów. Jeśli macie propozycje na inne konkretne tematy, prosimy o kontakt, a włączymy je do porządku obrad.

Kwestie organizacyjne

Jest to spotkanie pracowników Amazon i osób wspierających (czyli tych, którzy pomagają im w organizowaniu się na co dzień i wspierają poprzez działania solidarnościowe). Spotkanie rozpocznie się w piątek 15 marca po godz. 18.00 i zakończy w niedzielę 17 marca ok. godz. 14:00. Szczegółowy porządek obrad oraz informacje o dokładnym miejscu w Poznaniu zostaną przesłane po zgłoszeniu na adres e-mail: amaworkers@tutanota.com – prosimy o zgłoszenia tak szybko jak to możliwe, ale nie później niż do 1 marca 2019 r.

Prosimy o poinformowanie nas, jeśli potrzebujecie finansowego wsparcia na pokrycie kosztów przejazdu, a my postaramy się znaleźć rozwiązanie. Zorganizujemy zakwaterowanie w hostelu (z tego powodu należy jak najszybciej dokonać rejestracji).

Spotkanie odbędzie się w kilku językach i zostanie zorganizowane tłumaczenie, ale prosimy o informacje w zgłoszeniu, jeśli potrzebujesz tłumaczenia na konkretny język. Daj nam znać, jeśli masz jakieś inne specjalne potrzeby.

Częścią programu będzie wydarzenie publiczne: media i wszelkie inne osoby zainteresowane są zaproszone do udziału w tym wydarzeniu. Data, godzina i miejsce zostaną ogłoszone na stronie https://amworkers.wordpress.com.

Dobry ruch w Głuchołazach

Dobry ruch w Głuchołazach

Kolejna gmina wprowadza bezpłatną komunikację publiczną.

Od poniedziałku (11 lutego) gmina Głuchołazy wprowadza na swoim terenie bezpłatną komunikację publiczną. Sieć połączeń obsługiwanych przez PKS w Nysie obejmie blisko dwadzieścia miejscowości. Decyzja władz Głuchołaz jest szczególnie ważna dla kilku miejscowości, obsługiwanych w ramach komunikacji międzygminnej przez prywatną firmę Arriva, która podjęła decyzję o rezygnacji z kursów w części województwa opolskiego.
„Usługę bezpłatnego transportu na terenie gminy będą wykonywały autobusy PKS z Nysy, które obecnie wożą młodzież szkolną. Od poniedziałku z tych autobusów bezpłatnie będą mogli korzystać wszyscy. Kierowcy będą wydawali bezpłatne bilety, wyłącznie w celach fiskalnych. Wszystkie opłaty za wydane bilety poniesie gmina” – wyjaśnia sekretarz gminy Piotr Wierzbicki.

W komunikacie na stronie internetowej gminy zastrzeżono, że pierwszeństwo przejazdu darmowymi autobusami PKS będą miały dowożone do szkół dzieci, jednak zdaniem samorządu liczba miejsc w opłacanych przez gminę autobusach powinna wystarczyć do zaspokojenia potrzeb mieszkańców.