Tną zatrudnienie bez litości

Tną zatrudnienie bez litości

Ponad połowa firm z branży motoryzacyjnej obniżyła płace i chce ciąć zatrudnienie. Pretekstem jest pandemia.

Jak pisze portal biznes.interia.pl, informacje takie wynikają z badania firmy doradczej KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych”. COVID-19 negatywnie wpływa na firmy motoryzacyjne w Polsce – wszystkie badane firmy odnotowały spadek przychodów. Ponad 60 proc. firm pod tym pozorem cięło już płace, a wiele planuje ograniczyć zatrudnienie. Powrót do poprzedniego stanu zajmie branży według badania dwa lata.

Dystrybutorzy motoryzacyjni obecni w Polsce przejawiają większy pesymizm niż producenci. 32 proc. firm zajmujących się dystrybucją uważa, że sytuacja branży poprawi się lub zdecydowanie się poprawi w najbliższych 12 miesiącach. Z kolei blisko połowa (49 proc.) jest przekonana o dalszym pogorszeniu.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Prawie połowa Polaków mieszka z rodzicami

Prawie połowa Polaków mieszka z rodzicami

Z powodu braku tanich mieszkań na rynku ponad 40 proc. dorosłych Polaków wciąż mieszka z rodzicami.

Jak informuje portal forsal.pl, 2,4 mln dorosłych Polaków (w wieku 25-34) wciąż mieszka z rodzicami. Jest to jeden z najwyższych wyników w Europie. Powody są przede wszystkim ekonomiczne.

Z danych Eurostatu dotyczących sytuacji mieszkaniowej wynika, że w gronie osób w wieku 25-34 lat wciąż aż 43,9 proc. osób mieszka z rodzicami. Przez lata sytuacja mieszkaniowa dorosłych, choć wciąż młodych Polaków, bardzo wyraźnie się pogarszała. Dopiero ostatnie lata przyniosły niewielką poprawę. Z najgorszą sytuacją mieliśmy do czynienia w 2015 roku, kiedy z rodzicami mieszkało wciąż prawie 46% osób w wieku 25-34 lat.

Gorsza sytuacja mieszkaniowa panuje jedynie w 9 krajach na 32 przebadane. Najgorzej jest w Chorwacji, Macedonii, Serbii, Grecji i Słowacji, gdzie odsetek młodych mieszkających z rodzicami przekracza 50 proc.

Jednym z głównych powodów, dla których młodzi mieszkają z rodzicami, są pieniądze. To dlatego problem w większym stopniu dotyka biedniejszych krajów Europy. W krajach północy z rodziną mieszka jedynie kilka procent młodych. Szwedzi, Duńczycy czy Finowie średnio już w wieku od 18 do 22 lat zmieniają adres zamieszkania.

Przyczyną sytuacji w Polsce są drogie kredyty mieszkaniowe, wysoki wkład własny, brak taniego budownictwa czynszowego i bardzo wysokie ceny wynajmu lokali na rynku komercyjnym.

Nowy duński podatek

Nowy duński podatek

Duński parlament upoważnił socjaldemokratyczny rząd do wprowadzenia podatku klimatycznego. Ma on przyczynić się do zredukowania o 70 proc. emisji dwutlenku węgla do 2030 roku.

O sprawie pisze portal wnp.pl. Według jego informacji porozumienie klimatyczne, które po ośmiu godzinach negocjacji zawarli w nocy z niedzieli na poniedziałek przedstawiciele wszystkich ugrupowań z wyjątkiem konserwatywnej partii Nye Borgerlige (Nowa Prawica), zakłada wprowadzenie podatku od emisji dwutlenku węgla oraz liczne ułatwienia w inwestowaniu w odnawialne źródła energii.

Osiągnięcie ambitnego celu, czyli redukcja emisji o 3,4 mln ton dwutlenku węgla w ciągu dekady, ma być możliwe także dzięki budowie dwóch tzw. wysp energetycznych, służących jako huby wytworzonej energii wiatrowej – jednej sztucznej na Morzu Północnym, a drugiej na Bornholmie na Morzu Bałtyckim.

Szczegóły dotyczące sprzyjającej klimatowi reformy podatkowej mają zostać uzgodnione jesienią. Celem zmian ma być zachęcenie do zastąpienia kotłów na olej i gaz pompami ciepła oraz zielonym ciepłownictwem. Według porozumienia klimatycznego wzrosnąć ma zużycie biogazu oraz liczba stacji do ładowania samochodów elektrycznych.

Koleje Śląskie w końcu pojadą do Krakowa

Koleje Śląskie w końcu pojadą do Krakowa

Koleje Śląskie uruchomią od przyszłorocznego rozkładu jazdy połączenia Katowice – Kraków. Poinformował o tym właśnie Urząd Wojewódzki województwa śląskiego.

Jak informuje Portal Samorządowy, oferta regularnych połączeń KŚ między Katowicami i Krakowem zacznie obowiązywać od 13 grudnia tego roku. Najszybsze przejazdy bez obsługi wszystkich przystanków miałyby zajmować nieco ponad godzinę.

Analizy dotyczące uruchomienia połączenia do Krakowa prezes KŚ deklarował już w lutym br. Sygnalizował, że wiele zależy od czasu przejazdu, jaki zadeklaruje zarządca kolejowej infrastruktury. Obecnie czas przejazdu remontowaną od lat linią Katowice – Kraków sięga dwóch godzin. Pojedyncze regionalne kursy obsługuje spółka Przewozy Regionalne. W sobotę przedstawiciele KŚ przekazali, że najszybsze połączenie Katowic ze stolicą Małopolski może zająć 62 minuty, a z obsługą stacji pośrednich – 72 minuty.

Remonty na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków, stanowiącym większą część fragmentu magistrali E30 między Katowicami, a Krakowem, powinny zakończyć się w 2020 r. Gdy w I poł. 2021 r. pociągi pojadą tam z prędkością do 160 km/h, najszybszy przejazd między stolicami woj. śląskiego i małopolskiego ma trwać ok. 50 minut.

Z dostępnego w sieci od paru tygodni projektu wynika, że codziennie miałoby być dostępnych 18 takich kursów w każdą stronę; po 4 z nich miałyby obsługiwać Koleje Śląskie, wszystkie pozostałe – Przewozy Regionalne.