W Biedronce walczą o podwyżki

W Biedronce walczą o podwyżki

Związki zawodowe w Jeronimo Martins Polska podpisały się pod wnioskiem o przyznanie pracownikom dodatkowych 1,5 tys. zł do pensji.

Jak pisze portal wiadomoscihandlowe.pl, trzy związki zawodowe działające w ramach tej grupy kapitałowej skupiającej m.in. Biedronkę postanowiły zgłosić się po podwyżkę. Związkowcy oczekują pensji wyższych o 1,5 tys. zł dla każdego pracownika Biedronki. Jak argumentują – to wszystko w ramach narażanie zdrowia i życia w trakcie wypełniania obowiązków pracowniczych. Podwyżka ma być rekompensatą za ciężkie warunki pracy w trakcie epidemii.

Pod pismem podpisali się przedstawiciele Organizacji Zakładowej nr 922 NSZZ „Solidarność” w JMP S.A., Komisji Międzyzakładowej WZZ „Sierpień 80” w Bydgoszczy oraz Komisji Zakładowej „Solidarność 80” w Jeronimo Martins Polska. W imieniu wyżej wymienionych Zakładowych Organizacji Związkowych działających na terenie JMP S.A. wnosimy do Pracodawcy o rozważenie wprowadzenia dodatku do pensji w kwocie 1500 PLN brutto na każdy etat, na okres trwania pandemii, dla pracowników świadczących pracę w obecnym, trudnym czasie epidemii, narażając swoje zdrowie i życie podczas wypełniania obowiązków pracowniczych – czytamy w liście związkowców.

W piśmie zwracają oni uwagę, że pracownicy Biedronki są ze względu na wykonywaną pracę coraz bardziej narażeni na zakażenie koronawirusem.

 

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Kino i prasa stracą miliony

Kino i prasa stracą miliony

Przychody polskiego sektora mediów i rozrywki zmniejszą się w 2020 r. w porównaniu z poprzednim rokiem o 560 mln dolarów, tj. o 5,4 proc. Najbardziej ucierpią kina i prasa.

Jak wynika z raportu PwC pt. „Entertainment & Media Outlook 2020-2024”, wskutek pandemii najbardziej spośród badanych segmentów ucierpią kina – ich przychody będą mniejsze aż o 58 proc., z kolei 30-procentowy spadek dotknie rynku reklamy zewnętrznej. Globalnie branża mediów i rozrywki straci w tym roku 120 mld dol. Rośnie za to udział części cyfrowej w przychodach tego sektora i obecnie wynosi on już ponad 61 proc.

Branża mediów i rozrywki nie jest wyjątkiem – także tu widzimy duży negatywny wpływ COVID-19. Pandemia oddziałuje nie tylko na wyniki poszczególnych firm, ale także na funkcjonowanie całego rynku. (…) Kolejny rok powinien być okresem wzrostu sektora mediów i rozrywki na świecie o 6,4 proc. To przełoży się na łączne przychody na poziomie 2,15 mld dol. Taki wynik będzie oznaczać nieznaczne przekroczenie poziomu z 2019 roku – skomentował dla portalu pulshr.pl partner PwC Marcin Sidelnik.

Rynek gazet i czasopism w tym roku zostanie dotknięty przez kryzys związany z pandemią COVID-19. Prognozowany jest spadek przychodów o ponad 11 proc.

„Równorodność. Kolekcja Tomasza Armady” – Muzeum Etnograficzne zaprasza na wystawę

„Równorodność. Kolekcja Tomasza Armady” – Muzeum Etnograficzne zaprasza na wystawę

„Równorodność. Kolekcja Tomasza Armady” to wystawa w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, otwarta od 3 listopada. „Nowy Obywatel” jest jednym z jej patronów.

Wystawa zrealizowana w ramach projektu „Rzeczy Kultowe” próbuje na nowo zadać pytanie kim dzisiaj są Polacy? „Typy ludowe” prezentowane na wystawie „Równorodność. Kolekcja Tomasza Armady” nawiązują do tradycji etnografii i jej dawnych podręczników, a jednocześnie są artystyczną wizją i komentarzem do współczesnej Polski. Wystawa została otwarta 3 listopada i potrwa do 21 kwietnia 2021 r.

Wystawa „Równorodność. Kolekcja Tomasza Armady” jest efektem prac projektu Rzeczy Kultowe. Kultowość rozumiana jest tutaj jako kulturowa moc oddziaływania i emanowania rozmaitych fenomenów uzewnętrzniająca się w zjawiskach masowych lub manifestująca się w opiniotwórczych bańkach. Jako fenomen potraktowane tu zostało polskie społeczeństwo.

W kontekście wystawy przedmiotem namysłu stała się polska swoistość w nawiązaniu do znanej XIX-wiecznej etnograficznej idei dokumentowania typów ludowych. Na wystawie zapoznamy się z 13 figurami – kolekcją nawiązującą do dawnych podręczników etnografii przedstawiających typy ludowe. Przedstawiają one nie żywe osoby, ale „awatary” zlepione
z wizerunków produkowanych przez tabloidy, inteligenckie tygodniki, liberalne dzienniki
i populistyczne brukowce.

Wśród figur, którym stroje zaprojektował Tomasz Armada, znajdują się, m.in. Alternatywka, Beneficjent 500+, Korpolaska, Prawdziwy Mężczyzna czy Tradycyjna Pani Domu „– wyjaśnia Anna Grunwald z Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie – 12 wyłonionych typów stanowi dla siebie lustrzane pary, awers i rewers, a 13 typ „Odmieniec” uzupełnia kolekcję niczym w talii kart Tarota.

Wystawa zaprasza do refleksji nad postrzeganiem nas samych i polskiego społeczeństwa. Tego, w jaki sposób ulegamy medialnym dyskursom oraz na jakiej podstawie budujemy swoje własne wizerunki, często oddzielające nas od innych – celowo bądź nieświadomie. Wystawa ma ambicję rozpraszać iluzję stereotypów i zachęcać do głębszego spojrzenia na otoczenie, które często staje się – wraz z napotykanymi na drodze ludźmi – przezroczyste; podobnie jak bańki, w których żyjemy.

Kolekcją 13 figur-strojów zachęcamy do wyjścia poza sztywne postrzeganie siebie, „tych innych” Polaków oraz automatyczne oceny budujące fasadowe relacje – dodaje Grunwald – Muzealną edukację w obszarze etnografii współczesności rozumiemy jako przestrzeń
do refleksji i dyskusji nad kulturą, w której żyjemy. Celem jest zyskanie potrzebnego dystansu i wyjścia poza utarte przekonania. Stąd pomysł na zaangażowanie Tomasza Armady, artysty-projektanta, który poprzez w swoich projektach inspiruje się, m.in. ubiorem sarmackim czy ludowym, a w swojej twórczości rozmywa podział na sztukę niską i wysoką oraz demaskuje kulturowe stereotypy.

Stroje-figury prezentowane na wystawie w postaci 13 „typów” staną się częścią muzealnych zbiorów PME w Warszawie w ramach tworzenia kolekcji współczesności.

Więcej:
www opis wystawy: https://bit.ly/ArmadaPME
FB wydarzenie: https://www.facebook.com/events/404172657277275
YouTube animacja: https://youtu.be/knhJARQGaHY

Wystawa zrealizowana w ramach projektu „Rzeczy kultowe” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Edukacja kulturalna na lata 2018-20 oraz współfinansowania Samorządu Województwa Mazowieckiego.

 

Amazon oskarżony o naruszenie unijnych reguł konkurencji

Amazon oskarżony o naruszenie unijnych reguł konkurencji

Komisja Europejska oskarżyła Amazon o wykorzystywanie danych dotyczących sprzedaży prowadzonej przez niezależnych sprzedawców detalicznych za pośrednictwem jej witryny w celu nielegalnego uzyskania przewagi na rynku europejskim.

Jak informuje portal theguardian.com, Amazon został oskarżony przez Brukselę o wykorzystywanie zebranych informacji na temat sprzedawców detalicznych, co umożliwiło mu skupienie wysiłków na najlepiej sprzedających się produktach o największych marżach zysku.

Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji, stwierdziła, że wstępne wnioski komisji są takie, że Amazon wykorzystywał „duże zbiory danych” do nielegalnego naruszania konkurencji we Francji i Niemczech, największych internetowych rynkach detalicznych w Europie.

Bruksela postanowiła również wszcząć drugie dochodzenie w sprawie praktyk biznesowych Amazona w zakresie handlu elektronicznego, w związku z obawami, że ta firma ustanowiła zasady na swojej platformie, tak, aby czerpać korzyści z własnych ofert i od niezależnych sprzedawców detalicznych korzystających z jej usług logistycznych i dostawczych.

W zeszłym miesiącu Amazon ogłosił, że jego dochód za trzeci kwartał 2020 r. wyniesie 6,3 mld USD, czyli trzykrotnie więcej niż w roku poprzednim, ponieważ w związku z pandemią coraz większa liczba kupujących wybiera sprzedaż online.

Wszyscy wiemy, jak ważny jest dziś handel w internecie, a obecny kryzys jeszcze bardziej udowodnił, że kupowanie online jest obecnie powszechne dla wielu, wielu ludzi, robiących takie zakupy częściej i w przypadku coraz większej różnorodności produktów – powiedziała Vestager. Wartość sprzedaży internetowej w Europie stale rośnie. W ciągu ostatnich pięciu lat prawie się podwoiła, osiągając w tym roku prawie 720 miliardów euro, w porównaniu z ponad 370 miliardami euro w 2015 roku. A Amazon jest w centrum rozwoju tego rynku. Ponad 70% konsumentów we Francji i ponad 80% konsumentów w Niemczech, którzy dokonali zakupów online, kupiło coś od Amazon w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Nie kwestionujemy sukcesu Amazona ani jego wielkości. Naszym problemem są bardzo konkretne kontakty biznesowe, które wydają się zakłócać prawdziwą konkurencję .