Transport wraca w okolice Łodzi

Transport wraca w okolice Łodzi

Będzie 210 nowych połączeń autobusowych w województwie łódzkim. Do samorządowych przewoźników trafi 31 mln zł.

Jak informuje Dziennik Łódzki, autobusy mają dotrzeć do 256 miejscowości wcześniej wykluczonych komunikacyjnie. 1 mln zł popłynie do Łódzkiego z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Rządowy program ma za zadanie dofinansowywanie takich połączeń autobusowych, które były nierentowne, ale zdaniem mieszkańców i samorządowców są ze względów społecznych i gospodarczych potrzebne – mówi Tobiasz Bocheński, wojewoda łódzki – W tym roku będziemy mieli na terenie województwa 210 nowych linii autobusowych, których jeszcze w 2015 czy w 2016 roku w ogóle nie było. Mamy 37 samorządów, które będą brały w tym udział.

Od września 2019 r. przybyło w regionie łódzkim 29 nowych linii, a w 2020 r. już łącznie 36. Autobusy dojeżdżały do miejscowości omijanych przez komunikację publiczną. Wówczas dofinansowanie z rządu wyniosło jednak ponad 7 mln zł.

 

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Psychiatria dziecięca nie zostanie bez pieniędzy

Psychiatria dziecięca nie zostanie bez pieniędzy

Premier Mateusz Morawiecki i minister zdrowia Adam Niedzielski ogłosili program rządowego wsparcia dla oddziałów psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży. Dofinansowanie ma wynieść 220 mln zł.

Jak informuje Wirtualna Polska, we wtorek na sejmowej komisji finansów posłowie PiS odrzucili poprawkę Senatu przyznającą 80 milionów złotych oddziałom psychiatrii dziecięcej w całej Polsce. Tymczasem już w środę ogłoszono program znacznie przewyższający tę sumę.

Najważniejszym elementem programu będzie poprawa infrastruktury działających obecnie oddziałów psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży. Poszczególne oddziały dostaną wsparcie na remont i wyposażenie . Tym samym podniesie się standard placówek i jakość świadczonych usług.

Budżet na poprawę infrastruktury ma wynieść ok. 120 mln zł. Jeden oddział będzie mógł więc otrzymać ok. 3 mln zł w ramach konkursu na różne projekty. W ubiegłym roku nakłady na opiekę psychiatryczną dzieci i młodzieży zostały podwojone – z ok. 250 mln zł w 2019 roku na ok. 500 mln zł.

W kwietniu 2020 r. działalność rozpoczęło 138 ośrodków Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Opieki Psychoterapeutycznej.

Lepsza przyszłość transportu zbiorowego?

Lepsza przyszłość transportu zbiorowego?

Ministerstwo Aktywów Państwowych chce skonsolidować działające jeszcze PKS-y w ramach Grupy PKP. PKP SA ma już pierwsze pomysły na funkcjonowanie dywizji autobusowej. Tymczasem pociągi dalekobieżne wrócą do takich miast, jak Mielec, Grudziądz i Olecko.

O sprawie informują portale rynek-kolejowy.pl oraz transport-publiczny.pl. PKP planuje konsolidację PKS-ów pod swoimi skrzydłami. Są już pierwsze plany na zaangażowanie autobusów w ramach kolei. Na początkowym etapie miałaby obsługiwać komunikację zastępczą, a docelowo uzupełniać kolej w ramach tzw. transportu pierwszej i ostatniej mili. – Misją dywizji autobusowej będzie zapewnienie komunikacji autobusowej na obszarach pozbawionych kolei oraz w relacjach, w których połączenie autobusowe będzie stanowiło lepszą ofertą dla pasażera. Zależy nam na tym, aby przewozy kolejowe i komunikacja autobusowa były względem siebie komplementarne – mówi Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP SA.

Jak ocenia Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP), które jest odpowiedzialne za przygotowanie projektu, przedsiębiorstwa autobusowe – by dalej funkcjonować – wymagają konsolidacji. Większość miałaby trafić do PKP SA. Połączenia kolejowe i autobusowe mają tworzyć komplementarną, a nie konkurencyjną sieć. – Zależy nam na tym, aby przewozy kolejowe realizowane przez np. przez PKP Intercity czy PKP SKM i komunikacja autobusowa były względem siebie komplementarne, tworząc spójną siatkę połączeń, co pozwoli zapobiec kanibalizacji któregoś ze środków transportu. Bliska współpraca dywizji autobusowej i Grupy PKP umożliwi również wykorzystanie wieloletnich wzajemnych doświadczeń oraz osiągnięcie synergii w wybranych obszarach zarówno w działalności operacyjnej jak i zarządzania organizacjami – wyjaśnia członek zarządu PKP SA.

A co z pociągami dalekobieżnymi? 10-letnia umowa o gigantycznej wartości 21 miliardów złotych ma pokryć koszty uruchamiania połączeń TLK i IC, które wymagają dopłat od państwa. W jej ramach przewidziano nie tylko dogęszczenie siatki połączeń na wielu liniach magistralnych, oraz zakup nowego taboru, ale też powrót przewoźnika do miejscowości, w których nigdy lub od lat go nie było. Docelowo liczba wykonywanych tzw. pociągokilometrów ma wzrosnąć z 370 (wykonywanych w latach 2011–2020) do 683 tysięcy.. (od 2021 do końca 2030). To wzrost aż o 84% i gdzieś trzeba go uzyskać. Przewoźnik chce to osiągnąć nie tylko na najważniejszych liniach. Na liście miast, gdzie pociągi wrócą do 2030 roku są takie miejscowości jak Sierpc, Rypin, Brodnica i dalej Grudziądz. Na północ od Grudziądza na liście są miasta Sztum i Kwidzyn. PKP Intercity ma ambicję, by wrócić na mającą być elektryfikowaną linię 201 i obsługiwać Kościerzynę, a także Kartuzy. Wspomniano o chęci zatrzymania w Kłobucku na linii 131. Na tym fragmencie tej linii w ogóle nie ma teraz ruchu pasażerskiego. Dalekobieżne pociągi pasażerskie mają też wrócić do Ostrołęki i Olecka na Mazurach. Niedługo pociągi PKP Intercity mają zatrzymać się w Mielcu, po zakończeniu modernizacji linii Dębica – Mielec. Na liście są też znajdujące się przy Białowieskim Parku Narodowym Hajnówka i Bielsk Podlaski.

 

 

Uprzywilejowani powinni być szczepieni na końcu

Uprzywilejowani powinni być szczepieni na końcu

Najnowsze badania opinii nie pozostawiają złudzeń – Polacy wcale nie chcą, by aktorzy, sportowcy i celebryci byli szczepieni na preferencyjnych warunkach.

O sprawie informuje portal fxmag.pl. Jak wynika z najnowszego sondażu, ok. 41% Polaków uważa, że w drugiej kolejności po medykach powinni być szczepieni przeciw COVID-19 seniorzy. Potem wskazano nauczycieli, osoby poniżej 60. roku życia z chorobami współistniejącymi i służby mundurowe. Dalej wymieniani są pracownicy żłobków i przedszkoli oraz kasjerzy. Dość wysoko plasują się politycy i urzędnicy. Natomiast na końcu zestawiania badani podali trenerów siłowni i klubów fitness, a wraz z nimi – wybitnych aktorów, inne zasłużone osoby, przedsiębiorców, prawników, a także sportowców. 15,4% badanych wymieniło kasjerów i sprzedawców.

Według ankietowanych, powinny obowiązywać dwa podstawowe kryteria ustalania kolejności szczepień, tj. ryzyko zakażenia i zadanie w walce z epidemią. Dlatego na pierwszych miejscach mamy grupy ryzyka – seniorów, nauczycieli i chorych. Ale wysoko są także mundurowi, którzy bezpośrednio czuwają nad bezpieczeństwem Polaków – komentuje dr Łukasz Moll z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Na samym końcu zestawienia badani umieścili trenerów siłowni i klubów fitness – 0,6%, wybitnych aktorów – 0,7%, inne zasłużone osoby dla kraju – 0,8%, przedsiębiorców – 1%, prawników – 1,1%, a także znanych sportowców – 1,3%. Tuż przed nimi ankietowani wskazali kosmetyczki – 1,6%, kelnerów – 1,7%, fryzjerów i studentów – po 2,1%, taksówkarzy i pracowników przewozu osób – 2,6%, jak również kierowców komunikacji miejskiej (4,4%).