Wielki piec jeszcze zapłonie?

Wielki piec jeszcze zapłonie?

Pracownicy huty ArcelorMittal Poland w Dąbrowie Górniczej obawiają się powtórki scenariusza z krakowskiej huty koncernu, gdzie kilka lat temu tymczasowe zatrzymanie wielkiego pieca skończyło się jego trwałym wygaszeniem.

Jak informuje portal wnp.pl, wielki piec nr 3 nie działa, a związki boją się, że potrwa to dłużej.
Na przełomie listopada i grudnia zarząd poinformował nas, że wielki piec nr 3 zostanie ponownie uruchomiony między 10 a 20 grudnia. Teraz dowiedzieliśmy się, że ma to nastąpić na początku stycznia, ale konkretna data nie padła. To zaczyna przypominać sytuację z krakowskiego oddziału AMP, gdzie w 2020 roku ponowne uruchomienie wielkiego pieca również przekładano kilka razy, a ostatecznie został on definitywnie zatrzymany – mówi Lech Majchrzak, przewodniczący NSZZ Solidarność w ArcelorMittal Poland w Dąbrowie Górniczej.

Zarząd ArcelorMittal Poland (AMP) odłożył termin ponownego uruchomienia pieca nr 3 w Dąbrowie Górniczej. Solidarność alarmuje, że przyszłość pieca jest niepewna. Firma stara się uspokoić emocje. Wielki piec nr 3 ma zostać ponownie uruchomiony później niż wcześniej zapowiadano. Decyzja zarządu ArcelorMittal Poland wzbudziła niepokój wśród załogi zakładu.

Ogłosiliśmy tymczasowe wstrzymanie pracy wielkiego pieca nr 3, mając nadzieję na jak najszybsze jego ponowne uruchomienie. Od tego czasu bacznie obserwowaliśmy rynek i prognozy w zakresie możliwego wzrostu popytu, długo oczekiwanej poprawy aktywności w Europie. Niestety tak się jeszcze nie dzieje. I nie widzimy żadnych oznak ożywienia rynku w nadchodzących tygodniach. Nadal widzimy, że nasz portfel zamówień utrzymuje się poniżej poziomu pracy technologicznego minimum dwóch wielkich pieców – czytamy w komunikacie ArcelorMittal Poland.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Kętrzyn odlicza dni

Kętrzyn odlicza dni

Z początkiem 2023 r. Kętrzyn zapewni mieszkańcom bezpłatną komunikację miejską.

Jak informuje portal Rynek Kolejowy, kętrzyńską komunikację miejską zasilą cztery zeroemisyjne autobusy Yutong E10. Ten model jest znany już z Polkowic, gdzie kolejny rok mieszkańcom służy jego 9 egzemplarzy. Autobus ma 10 metrów długości, niskopodłogową konstrukcję i jest wyposażony w wydajny system klimatyzacji. Na jednym ładowaniu osiąga nawet 400 kilometrów.

Dzięki realizacji tego projektu modernizujemy nie tylko tabor kętrzyńskich autobusów, ale także siatkę połączeń, dzięki czemu komunikacja miejska będzie bardziej dostępna. Mamy nadzieję, że to zachęci mieszkańców do pozostawienia aut i podróży bezpłatnym, zeroemisyjnym transportem zbiorowym, co na pewno będzie miało zbawienny wpływ na jakość powietrza w mieście – zaznaczył burmistrz Kętrzyna, Ryszard Niedziółka.

Nowe latarnie w gminach

Nowe latarnie w gminach

Ok. 23 tys. lamp ledowych dla oświetlenia ulicznego zainstaluje w 13 gminach południowej Polski koncern energetyczny Tauron. Zastąpią one stare lampy sodowe.

Jak informuje Portal Samorządowy, nowe oświetlenie ma pojawić się w gminach: Pietrowice Wielkie, Murów, Olsztyn, Tarnowskie Góry, Miedźna, Łambinowice, Skoroszyce, Ogrodzieniec, Stryszawa, Przeciszów, Stryszów, Poręba i Bytom. Dzięki inwestycjom samorządy rocznie zaoszczędzą prawie 8 tys. MWh energii elektrycznej, a do atmosfery nie trafi 5,5 tys. ton CO2.

Spółka Tauron Nowe Technologie jest właścicielem i operatorem sieci oświetleniowej na terenie województw: dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego i małopolskiego, gdzie obsługuje łącznie ok. 700 tys. punktów świetlnych. W ub. roku Tauron zmodernizował niemal 20 tys. z nich: pod koniec 2021 r. co dziesiąta lampa spółki na tym obszarze była typu ledowego.

W poniedziałek Tauron podał, że otrzymał 19 mln zł pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na prace, które mają być wykonane do końca sierpnia 2023 r. Porozumienie z NFOŚiGW zakłada, że w przypadku terminowej realizacji projektów i ich właściwego rozliczenia Tauron Nowe Technologie będzie mógł liczyć na 10-procentowe umorzenie pożyczki.

Tauron podkreśla, że koszty zasilania oświetlenia drogowego stanowią przeciętnie 25 proc. wszystkich wydatków miast i gmin ponoszonych z tytułu zużycia energii. Technologia ledowa umożliwia zastąpienie np. często spotykanych dotąd 300-watowych lamp sodowych nowoczesnymi oprawami o mocy 80 MW.

Dodatkowo instalacją oświetleniową z oprawami ledowymi można sterować. We wczesnych godzinach wieczornych, kiedy na ulicach panuje ruch, oprawy korzystają z pełnej mocy, natomiast późną nocą i nad ranem, kiedy aktywność pieszych i kierowców zdecydowanie spada, ich moc może zostać ograniczona o kilkadziesiąt procent, co przekłada się na dużo niższe zużycie energii elektrycznej.

W Suchedniowie powstanie państwowa fabryka

W Suchedniowie powstanie państwowa fabryka

Rozpoczęto budowę nowoczesnego zakładu, który zajmie się produkcją żelbetowych prefabrykatów.

Jak pisze portal wnp.pl, fabryka będzie dostarczała elementy na potrzeby budownictwa wielkokubaturowego, m.in. hal produkcyjnych i magazynowych, obiektów handlowych, biurowych oraz budynków mieszkalnych wielorodzinnych.Dużym atutem tej lokalizacji jest bliskość infrastruktury drogowej i kolejowej. Powstanie na terenie po dawnych zakładach Marywil.

W pierwszym etapie inwestycji planowane jest uruchomienie nowoczesnych linii technologicznych, które pozwolą na produkcję takich elementów, jak ściany warstwowe, ściany pełne, ściany dwuwarstwowe, płyty balkonowe, podwaliny, płyty stropowe kanałowe, słupy, belki, dźwigary dachowe oraz prefabrykowane biegi schodowe.

Inwestycja będzie powstawała przy zaangażowaniu Agencji Rozwoju Przemysłu i spółek ARP Budownictwo i Operator ARP. Zakład zostanie otwarty pod koniec 2023 r.