W Polsce nie chcemy car sharingu

W Polsce nie chcemy car sharingu

Nie wypalił żaden miejski system wypożyczania samochodów na minuty, na wzór rowerów.

Jak pisze Portal Samorządowy, niektóre polskie miasta przymierzały się do uruchomienia własnych systemów wypożyczania samochodów na minuty z użyciem aplikacji. Nic z tego nie wyszło. We Wrocławiu powstał system wypożyczania samochodów o napędzie elektrycznym pod nazwą „Vozilla”, ale jej operator wycofał się w połowie trwania 5-letniej umowy. Urząd miasta uważa projekt za zamknięty.

Car sharing, czyli współdzielenie samochodów, to usługa polegająca na możliwości wypożyczenia samochodu bez potrzeby udawania się do wypożyczalni. Na świecie funkcjonuje to od dawna, w Polsce zostało zapoczątkowane w 2016 r. i rynek szybko się w kolejnych latach rozwinął, obejmując większość dużych miast. Niektóre samorządy, jak m.in. Wrocław, Warszawa czy Kraków, szybko podjęły temat i tak, jak wcześniej uruchomiły miejskie wypożyczalnie rowerów, tak na podobnej zasadzie chciały wprowadzić miejski car sharing, w założeniu oferujący usługi po atrakcyjniejszych cenach niż w przypadku działalności stricte komercyjnej. Tak naprawdę wystartował jednak tylko jeden system i nie zanosi się na to, żeby uruchomione zostały w najbliższej przyszłości inne. Za pomocą specjalnych aplikacji można sprawdzić, gdzie znajduje się najbliższy wolny pojazd oferowany w ramach tego systemu, następnie zarezerwować go i skorzystać z niego, po czym pozostawić go w innym miejscu, zwalniając jednocześnie pojazd w aplikacji i umożliwiając tym samym wypożyczenie go komuś innemu. Jednak samorządowe próby wprowadzenia w dużych miastach takiego rozwiązania zupełnie się nie udały. Jeśli ktoś chce wypożyczyć samochód, udaje się do prywatnej wypożyczalni.

Swój miejski system car sharingu chciała też mieć Warszawa. W stolicy sprawa nie zakończyła się tylko na wstępnym rozeznaniu, jak w niektórych innych miastach. Nie zdecydowano się tu jednak na samochody elektryczne, jak uczynił to Wrocław. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie w latach 2016-2018 próbował znaleźć operatora. W postępowaniu, które zakończył w marcu 2018 r., wpłynęła wprawdzie oferta – firmy Panek Car Sharing, największego wówczas pod względem liczby aut operatora w mieście, oferującego samochody hybrydowe. Ale do podpisania umowy nie doszło i „temat umarł”.

Systemy car sharingu w ostatnich latach często wiąże się z flotą elektryczną, co wpisuje się w politykę Unii Europejskiej i pozwala skuteczniej walczyć o czystsze powietrze. Ale w Polsce to obecnie niewykonalne ze względu na ceny prądu i samych aut elektrycznych.

 

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Ceny gazu zostaną zamrożone

Ceny gazu zostaną zamrożone

Rząd przyjął projekt ustawy o szczególnej ochronie odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu. Gaz ma kosztować tyle samo, co w 2022 r.

Jak informuje portal bankier.pl, podstawowe założenie to zamrożenie taryfy gazowej dla gospodarstw domowych na poziomie z tego roku – poinformowała minister klimatu. Jak dodała, zasada zamrożonej taryfy na gaz będzie obowiązywała dla wszystkich bez względu na próg dochodowy.

Ta kwota, na poziomie 200 zł taryfy, będzie przeniesiona na kolejny rok i to dotyczy zarówno gospodarstw domowych, jak i szerokiej listy z ustawy – czyli szkół, szpitali, żłobków, przedszkoli, pieczy zastępcze, noclegowni, organizacji pozarządowych, kościołów wyznaniowych – powiedziała. Wszyscy, którzy się znaleźli na liście mrożącej taryfę na ten rok, ta lista podmiotów uprawnionych zostanie przeniesiona na przyszły rok – dodała.

Minister Moskwa poinformowała także, że dla nauboższych rząd przygotował dodatek gazowy. Biorąc pod uwagę, że w Polsce część osób ogrzewa się gazem, poza wszystkimi dodatkami, które już wypłaciliśmy, dodatkowo dla najuboższych wprowadzamy dodatek gazowy. Z jednej strony mrozimy taryfę, z drugiej strony dla tych z progiem dochodowym analogicznym do dodatku osłonowego, czyli 2 100 zł w przypadku jednoosobowego gospodarstwa domowego, 1 500 zł w przypadku wieloosobowego gospodarstwa domowego, zwracać równowartość VAT-u – powiedziała Moskwa.

Jednocześnie jednak od stycznia 2023 r. przywrócony zostanie VAT na gaz, który na mocy tarczy antyinflacyjnej wynosił w ostatnim czasie 0 proc.

Plotkujemy w pracy

Plotkujemy w pracy

Co trzecia osoba plotkuje w miejscu pracy o o rodzinie, 64 proc. o przyjaciołach, a 58 proc. o swoim szefie. Aż 57 proc. osób plotkuje o współpracownikach.

Z najnowszym badania YouGov, cytowanego przez portal pulshr.pl, najczęściej w pracy plotkują osoby młode w wieku od 18 do 29 lat – 38 proc. badanych. Niemniej aż 33 proc. osób w wieku 30 do 44 lat przyznaje, że regularnie plotkuje. Co więcej, 57 proc. osób przyłapało kogoś na plotkowaniu za swoimi plecami.

Kultura plotkowania może wytworzyć toksyczne środowisko pracy. Pracownicy mogą zacząć patrzeć na siebie z podejrzliwością i pogardą. Plotki doprowadzają do konfliktów i spekulacji.

Czas przełomu

Czas przełomu

Lord-socjalista, watykański „minister środowiska”, przedstawiciel ukraińskiej Rady Najwyższej, posłanka lewicy i brytyjscy konserwatyści spotkają się w Krakowie, by rozmawiać o wojnie, gospodarce i kryzysie energetycznym.

Już po raz piąty czołowi polscy i zagraniczni liderzy opinii – ekonomiści, doradcy polityczni i działacze społeczni, filozofowie i teolodzy – spotkają się w podczas międzynarodowej konferencji Creatio continua V: Czas przełomu, organizowanej przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II oraz Światowy Ruch Katolików na rzecz Środowiska 2-3 grudnia 2022 w Bibliotece Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II (ul. Karola Bobrzyńskiego 10) w Krakowie. „Nowy Obywatel” jest patronem medialnym wydarzenia.

„Rok 2022 to rok klęski ekonomii i polityki, które próbowały pozbyć się etyki i oprzeć wyłącznie na interesach. Zwolennicy geopolitycznego »realizmu« jeszcze na kilka dni przed wybuchem wojny, przekonywali, że putinowska Rosja nigdy nie napadnie na Ukrainę, bo zaryzykowałaby zbyt wiele swoich interesów. Zwolennicy liberalnego »idealizmu« wierzyli w »cywilizującą moc handlu«; to połączenia gospodarcze miały związać Rosję z Zachodem. Tymczasem to Europa zawiązała na swojej szyi gazową pętlę uzależniając się od rosyjskich węglowodorów i dając w ręce Putina potężny instrument geopolitycznego szantażu. Zamiast zeuropeizować i zdemokratyzować Rosję, robienie interesów z reżimem Putina – zoligarchizowało Europę. Katolicka Nauka Społeczna zawsze krytycznie odnosiła się do doktryn i praktyk, które redukowały złożoność ludzkich motywacji i złożoność relacji między człowiekiem a światem stworzonym do »materialistycznych« interesów. Jak może wyglądać inna – biorąca etykę poważnie i stojąca twardo na ziemi – polityka i ekonomia?” – pytają organizatorzy wydarzenia.

Gośćmi spotkania będą między innymi:

o. Joshtroom Kureethadam, watykański „Minister Środowiska”

Baron Maurice Glasman, członek brytyjskiej Izby Lordów z ramienia Partii Pracy

Chantal Delsol, jedna z najważniejszych współczesnych konserwatywnych myślicielek

Jan Maria Rokita, polityk i publicysta

Oleg Dunda, poseł od ukraińskiej Rady Najwyższej

Bartłomiej Radziejewski, dyrektor Think Zine’u Nowa Konfederacja

Daria Gosek-Popiołek, posłanka do Sejmu RP z ramienia Partii Razem

Philip Blond, dyrektor jednego z najważniejszych brytyjskich konserwatywnych think tanków ResPublica

Siostra Helen Alford OP, Dziekan Nauk Społecznych na Uniwersytecie Angelicum w Rzymie

John Milbank, jeden z najważniejszych współczesnych teologów

Neil McInroy, doradca rządu Szkocji ds. budowania dobrobytu społeczności lokalnej

Więcej informacji: https://www.facebook.com/events/569869248195000