Kurierzy Pyszne.pl z kilku miast w Polsce podjęli decyzję o strajku. Przyczyną protestu jest brak bonusów w okresie zimowym dla jeżdżących w mniejszych miastach.
Jak informuje związek zawodowy OPZZ Konfederacja Pracy, kurierzy Pyszne.pl z kilku miast w Polsce podjęli decyzję o strajku. Głównym dniem protestu ma być poniedziałek 19 grudnia.
– W ramach międzymiastowej koordynacji porozumieli się w sprawie dni, w których nie zgłoszą gotowości do pracy. Strajk jest w pełni legalny, dzięki elastycznemu systemowi przyznawania zmian, w którym dyspozycyjność leży w gestii kurierów. W niektórych miastach (Białystok, Lublin, Radom) liczba strajkujących sięgnęła nawet 90 procent załogi – mówi Ewa Reinek z biura zarządu OPZZ Konfederacji Pracy.
Związkowcy podkreślają, że przyczyną strajku jest brak przyznania przez Pyszne.pl bonusów w okresie zimowym kurierom jeżdżącym w mniejszych miastach. Oburzenie wśród kurierów wzbudził fakt, że bonusy zostały przyznane tylko w dużych aglomeracjach, np. w Warszawie i Krakowie. Dodatkowo kurierzy żądają przywrócenia dodatków stażowych, które firma niedawno usunęła, bonusów za pracę w trudnych warunkach pogodowych oraz przywrócenie dodatków dla starszych kurierów, wykonujących dodatkowe obowiązki, tzw. kapitanów.
Strajk ma charakter ostrzegawczy, ale – jak zapewniają związkowcy – kurierzy gotowi są go powtórzyć.
86 proc. Polaków popiera budowę elektrowni jądrowych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Jednocześnie ponad 70 proc. badanych zgodziłoby się, aby taka elektrownia powstała w okolicy ich miejsca zamieszkania.
Badanie z listopada 2022 r. wskazuje, że ponad 86 proc. ankietowanych wyraża poparcie dla elektrowni jądrowych w naszym kraju, a 10 proc. jest przeciwnego zdania. W porównaniu do roku 2021 odnotowano wzrost zwolenników tego typu inwestycji aż o 12 proc. O sprawie pisze portal wnp.pl.
Szczególnie ważne jest, że większość badanych (71,6 proc.) popiera zlokalizowanie elektrowni jądrowej w bezpośredniej okolicy swojego miejsca zamieszkania, a zaledwie 25,5 proc. jest przeciwnego zdania. Liczba zwolenników budowy elektrowni jądrowej w swoim sąsiedztwie wzrosła aż o 14 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.
Blisko 90 proc. ankietowanych uważa, że budowa elektrowni jądrowej jest dobrym sposobem na walkę ze zmianami klimatycznymi. Z kolei ponad 90 proc. biorących udział w badaniu jest zdania, że budowa w Polsce elektrowni jądrowej przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Pracownicy huty ArcelorMittal Poland w Dąbrowie Górniczej obawiają się powtórki scenariusza z krakowskiej huty koncernu, gdzie kilka lat temu tymczasowe zatrzymanie wielkiego pieca skończyło się jego trwałym wygaszeniem.
Jak informuje portal wnp.pl, wielki piec nr 3 nie działa, a związki boją się, że potrwa to dłużej.
– Na przełomie listopada i grudnia zarząd poinformował nas, że wielki piec nr 3 zostanie ponownie uruchomiony między 10 a 20 grudnia. Teraz dowiedzieliśmy się, że ma to nastąpić na początku stycznia, ale konkretna data nie padła. To zaczyna przypominać sytuację z krakowskiego oddziału AMP, gdzie w 2020 roku ponowne uruchomienie wielkiego pieca również przekładano kilka razy, a ostatecznie został on definitywnie zatrzymany – mówi Lech Majchrzak, przewodniczący NSZZ Solidarność w ArcelorMittal Poland w Dąbrowie Górniczej.
Zarząd ArcelorMittal Poland (AMP) odłożył termin ponownego uruchomienia pieca nr 3 w Dąbrowie Górniczej. Solidarność alarmuje, że przyszłość pieca jest niepewna. Firma stara się uspokoić emocje. Wielki piec nr 3 ma zostać ponownie uruchomiony później niż wcześniej zapowiadano. Decyzja zarządu ArcelorMittal Poland wzbudziła niepokój wśród załogi zakładu.
Ogłosiliśmy tymczasowe wstrzymanie pracy wielkiego pieca nr 3, mając nadzieję na jak najszybsze jego ponowne uruchomienie. Od tego czasu bacznie obserwowaliśmy rynek i prognozy w zakresie możliwego wzrostu popytu, długo oczekiwanej poprawy aktywności w Europie. Niestety tak się jeszcze nie dzieje. I nie widzimy żadnych oznak ożywienia rynku w nadchodzących tygodniach. Nadal widzimy, że nasz portfel zamówień utrzymuje się poniżej poziomu pracy technologicznego minimum dwóch wielkich pieców – czytamy w komunikacie ArcelorMittal Poland.
Z początkiem 2023 r. Kętrzyn zapewni mieszkańcom bezpłatną komunikację miejską.
Jak informuje portal Rynek Kolejowy, kętrzyńską komunikację miejską zasilą cztery zeroemisyjne autobusy Yutong E10. Ten model jest znany już z Polkowic, gdzie kolejny rok mieszkańcom służy jego 9 egzemplarzy. Autobus ma 10 metrów długości, niskopodłogową konstrukcję i jest wyposażony w wydajny system klimatyzacji. Na jednym ładowaniu osiąga nawet 400 kilometrów.
– Dzięki realizacji tego projektu modernizujemy nie tylko tabor kętrzyńskich autobusów, ale także siatkę połączeń, dzięki czemu komunikacja miejska będzie bardziej dostępna. Mamy nadzieję, że to zachęci mieszkańców do pozostawienia aut i podróży bezpłatnym, zeroemisyjnym transportem zbiorowym, co na pewno będzie miało zbawienny wpływ na jakość powietrza w mieście – zaznaczył burmistrz Kętrzyna, Ryszard Niedziółka.