Dąbrowa od nowego roku ma darmową komunikację gminną

Dąbrowa od nowego roku ma darmową komunikację gminną

Dąbrowa, choć położona w bliskiej odległości od Opola, miała problem z komunikacją i niektórzy mieszkańcy byli przez to wykluczeni transportowo. Opolskie MZK dojeżdżało bowiem jedynie do dwóch z trzynastu wiosek.

Jak pisze portal nto.pl, Dąbrowa była jedną z 24 gmin, które otrzymały od rządu łącznie 30 mln zł na wsparcie publicznego transportu zbiorowego. Dla wielu Opolan jest on jedynym środkiem transportu do pracy czy szkoły. Darmowe linie w Dąbrowie cieszą się dużym zainteresowaniem – zarówno wśród starszych mieszkańców, jak i dzieci i młodzieży.

Gmina wystartowała w rządowym konkursie wsparcia przewozów autobusowych, ustanowionym przez rząd w 2019 r., i otrzymała 750 tys. złotych. Kolejne 350 tysięcy to wkład z budżetu gminy. Dofinansowanie zapewnia organizację darmowego transportu na rok.

Z roku na rok przybywa mieszkańców w gminie, ludzie chcą się tu budować i mieszkać, ale problemem był brak komunikacji miejskiej. Teraz to się zmieniło i po pierwszych dniach funkcjonowania mogę śmiało powiedzieć, że nowe linie przypadły do gustu naszym mieszkańcom – mówi wójt Dąbrowy.

 

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Fiat likwiduje spółki w Bielsku-Białej

Fiat likwiduje spółki w Bielsku-Białej

W grudniu ub. roku zlikwidowana została jedna z bielskich spółek należących do FCA Poland, a podobny los ma spotkać kolejną. Zdaniem pracowników oznacza to wygaszanie działalności Fiata w Bielsku-Białej.

Jak informuje portal bielsko.biala.pl, w połowie grudnia ub. roku wykreślona z rejestru przedsiębiorców została bielska spółka Gestin. Firma utworzona w 2001 roku zajmowała się zarządzaniem nieruchomościami należącymi do Fiata w Bielsku-Białej. Według danych w KRS, na koniec 2021 roku podmiot zatrudniał ponad 30 osób, wypracował ponad 1,6 mln zł zysku, a przychody przekroczyły 31,4 mln zł.

Gestin wraz z całym swoim majątkiem i pracownikami został wchłonięty przez spółkę akcyjną FCA Poland, czyli spółkę-matkę. Według nieoficjalnych informacji, następną spółką likwidowaną i wchłanianą przez podmiot dominujący ma być Sirio Polska – to spółka utworzona w tym samym czasie co Gestin i tak jak ona z siedzibą przy ul. Grażyńskiego w Bielsku-Białej. Jej rolą w działalności Fiata jest świadczenie usług ochroniarskich, na koniec 2021 roku zatrudniała ponad 130 osób i miała 17 mln zł przychodu.trzecim likwidowanym i wchłanianym podmiotem jest spółka Fiat Chrysler Polska, ale z siedzibą w Warszawie. Zajmowała się marketingiem, doradztwem czy udzielaniem kredytów. Reorganizacja spółek wchodzących w skład FCA Poland niepokoi pracowników. Ich zdaniem, od momentu fuzji koncernu Fiat Chrysler Automobiles oraz francuskiego PSA i utworzeniu grupy kapitałowej Stellantis, los bielskiego zakładu jest przesądzony. Fiat powoli, ale sukcesywnie wygasza działalność w Bielsku-Białej.

Te wszystkie sygnały i działania pojawiające się w tak krótkim czasie są wystarczająco niepokojące, aby zacząć zadawać pytania co dalej z działalnością FCA Poland w strefie ekonomicznej w Bielsku-Białej. To, co można zaobserwować przypomina proces odwrotny do kontrowersyjnej prywatyzacji FSM jaka miała miejsce w latach 90. Wówczas usługi wydzielono do spółek, które teraz są likwidowane. Czy to początek końca Fiata w Bielsku-Białej? Jaka przyszłość czeka strefę z podwykonawcami? Czy pracownicy są informowani o zmianach jakie podjął ktoś na górze, a dotyczą ich bezpośrednio? – pytają pracownicy.

Oprócz reorganizacji spółek FCA Poland, pozostaje jeszcze kwestia działalności FCA Powertrain. To bielski zakład produkujący silniki, podlegający bezpośrednio pod włoską spółkę FCA Italy w Turynie. Firma od dawna pracuje w ograniczonej liczbie zmian i niepełnej wydajności, jej pracownicy obawiają się, że i ten zakład czeka wygaszenie. O możliwej likwidacji bielskiego Powertrain nieoficjalnie mówiło się już pod koniec 2019 roku, gdy jasne stało się, że dojdzie do fuzji FCA z francuskim koncernem PSA.

Od pewnego czasu w Powertrain trwa program dobrowolnych odejść pracowniczych, który dotyczy działów utrzymania ruchu oraz pracowników umysłowych. Niewielkie grupy personelu delegowane są do pracy w zakładach koncernu we Francji. Jeszcze kilka lat temu Powertrain chwalił się, że zatrudnia w Bielsku-Białej ponad 1150 pracowników. Według danych w KRS, na koniec 2021 roku zatrudnienie wynosiło niewiele ponad 1000, a dziś  liczba ta spadła poniżej 900 osób. Według ostatnich informacji, w tym roku w bielskim Powertrain wygaszona ma zostać produkcja jednego z modeli silników.

Niemiecka arytmetyka

Niemiecka arytmetyka

Niemcy dokładają do budżetu UE 25 mld euro, a zyskują 132 mld euro rocznie.

Jak informuje portal forsal.pl, według wyliczeń agencji Deutsche Presse Niemcy wniosły do wydatków wspólnotowych UE w 2021 roku ok. 25,1 mld euro netto. Jednocześnie, jak informuje rząd w Berlinie, Niemcy czerpią najwięcej korzyści z jednolitego rynku UE, zyskując na nim ponad pięć razy więcej, bo aż 132 mld euro rocznie.
Zapytana przez dpa o konkretne wpłaty Niemiec do budżetu UE, Komisja Europejska nie chciała komentować tych danych. Urząd od pewnego czasu nie publikuje bilansów.

Żadna europejska gospodarka nie czerpie takich korzyści z jednolitego rynku UE, jak gospodarka niemiecka – czytamy na stronie internetowej rządu federalnego. Niemcy wpłacają dużo pieniędzy do puli UE, ale czerpią z tego jeszcze więcej korzyści.

Według danych opublikowanych na stronie niemieckiego rządu w lutym 2022 roku jednolity rynek europejski „zwiększa dochód na mieszkańca o 1000 euro rocznie”. Dodatkowo wspólny rynek gwarantuje kanały sprzedaży dla niemieckich firm. Jak podaje rząd w Berlinie, w 2020 roku 67,1 proc. niemieckiego eksportu trafiło na jednolity rynek UE.

Zakaz sprzedaży alkoholu w nocy to zdrowie

Zakaz sprzedaży alkoholu w nocy to zdrowie

Wdrożony w 2010 roku w niemieckim kraju związkowym Badenia-Wirtembergia zakaz sprzedaży alkoholu w nocy przyniósł istotne korzyści zdrowotne w przypadku osób młodych.

Jak informuje Obserwator Gospodarczy, liczba hospitalizacji osób w wieku od 15 do 24 lat spowodowanych spożyciem alkoholu spadła średnio o ok. 9 proc. Co więcej, liczba wizyt lekarskich wynikłych z konsumpcji tej używki spadła średnio aż o 18 proc.

W 2009 roku władze niemieckiego kraju związkowego Badenia-Wirtembergia postanowiły zająć się szkodami wywoływanymi u młodych Niemców po spożyciu alkoholu. W tym celu wprowadziły zakaz sprzedaży alkoholu w nocy. Zaczął obowiązywać już w 2010 roku.  Stanowił, że od 22:00 w nocy do 6:00 nad ranem sklepy, stacje paliwowe oraz kioski nie mogą sprzedawać alkoholu. Przy czym tylko te podmioty zostały objęte zakazem. Jeżeli ktoś w tym kraju związkowym chciał kupić i spożyć procentowy trunek, nadal mógł to zrobić, musiał jednak udać się do restauracji, baru, pubu bądź klubu.

Jak wskazują badacze, młodzi piją alkohol głównie w późnych godzinach. Co więcej, często kupują go wieczorem, gdyż w przeważającej większości nadal mieszkają z rodzicami, przez co mają ograniczoną możliwość przechowywania trunków domu. Ponadto dochody uczniów i studentów są relatywnie małe na tle populacji, co przyczynia się do tego, że grupa ta szczególną uwagę przywiązuje do cen. Z kolei te w pubach czy barach są znacznie wyższe niż w sklepach.