Kolej po latach wróci do Łomży

Kolej po latach wróci do Łomży

Pociągi przestały jeździć do Łomży w 1993 r. Mieszkańcy Łomży i czterech podlaskich gmin po latach zyskają dostęp do kolei.

Jak informuje portal sektorkolejowy.pl, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na realizację inwestycji z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Szacunkowa wartość projektu to 430 mln zł.

Umowa podpisana przez przedstawicieli PLK S.A. oraz samorządu województwa podlaskiego zakłada rewitalizację linii kolejowej z Łap przez Śniadowo do Łomży, co umożliwi powrót połączeń pasażerskich na tej trasie. Poza kursami okazjonalnymi, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

Dzięki rewitalizacji linii dostęp do kolei zyska ponad 60 tysięcy mieszkańców Łomży oraz ok. 22 tys. mieszkańców czterech położonych przy linii gmin. Po zakończeniu prac pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-100 km/h. Czas przejazdu najszybszego pociągu z Łomży do Białegostoku planowany jest na 1 h 35 min. Szacuje się, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.

Na objętym projektem odcinku linii kolejowej o długości 77 km przewiduje się odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Realizacja inwestycji umożliwi przyjmowanie pociągów regionalnych i składów dalekobieżnych. Nowe perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Wygodne perony, wyposażone w wiaty, ławki, oznakowania i oświetlenie LED zapewnią dostęp do pociągów w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Zbudowali muzeum, nie zapłacili pracownikom

Zbudowali muzeum, nie zapłacili pracownikom

Pracownicy firmy Mar-Bud protestowali przed siedzibą Ministerstwa Obrony Narodowej w Warszawie, domagając się zaległych wypłat za pracę przy budowie Muzeum Wojska Polskiego.

Jak pisze serwis wnp.pl, budowa Pawilonu Południowego i innych elementów infrastruktury nowej siedziby Muzeum Wojska Polskiego realizowana była przez konsorcjum, w skład którego wchodziły IDS-Bud (lider) oraz Mar-Bud. Spółka IDS-Bud popadła w problemy finansowe w innych inwestycjach, co ostatecznie zakończyło się jej upadłością, a firma Mar-Bud przestała otrzymywać należności za wykonane roboty budowlane.

17 lipca pracownicy firmy Mar-Bud protestowali przed siedzibą Ministerstwa Obrony Narodowej w Warszawie, domagając się zaległych wypłat za pracę przy budowie Muzeum Wojska Polskiego.

Zgodnie z Prawem zamówień publicznych, to Muzeum Wojska Polskiego przejęło obowiązek bezpośrednich płatności wynagrodzeń podwykonawcom.

Dotychczas Muzeum Wojska Polskiego zweryfikowało i zrealizowało wynagrodzenia prawie setki podwykonawców. MWP rozpatruje roszczenia finansowe zgłaszane przez spółkę Mar-Bud. Mając na uwadze jej trudną sytuację finansową, proceduje je najszybszą i najtańszą procedurą przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP – czytamy w oświadczeniu Muzeum.

W toku mediacji w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii RP Muzeum Wojska Polskiego dokonało waloryzacji, zwiększając tym samym wynagrodzenie firmy Mar-Bud na podstawie udokumentowanego wzrostu kosztów materiałów budowlanych.Innych roszczeń firmy nie chce jednak uznać, określając je jako „wygórowane”, a protest pracowników jako „wywieranie presji”.

W ramach trwającego postępowania polubownego na 21 lipca 2023 r. zaplanowano spotkanie stron w Sądzie Polubownym Prokuratorii Generalnej.

Będzie nowy Centralny Okręg Przemysłowy?

Będzie nowy Centralny Okręg Przemysłowy?

Agencja Rozwoju Przemysłu zaprezentowała koncepcję Nowego Centralnego Okręgu Przemysłowego. Ma stawiać nie tylko na rozwój przemysłowy regionów, ale także na rozwój społeczny.

Jak informuje portal wnp.pl, nowy projekt ma obejmować obszar przedwojennego COP, a w jego skład wejdą trzy Specjalne Strefy Ekonomiczne: Euro-Park Mielec, Euro-Park Wisłosan i „Starachowice”.

Jak poinformowała w środę w komunikacie Agencja Rozwoju Przemysłu, w skład Nowego Centralnego Okręgu Przemysłowego, który będzie obejmować praktycznie cały obszar przedwojennego COP, wejdą już funkcjonujące trzy Specjalne Strefy Ekonomiczne: Euro-Park Mielec, Euro-Park Wisłosan i Specjalna Strefa Ekonomiczna „Starachowice”. Koncepcję Nowego Centralnego Okręgu ARP zaprezentowała podczas pierwszego Świętokrzyskiego Forum Rozwoju.

Tworząc nowy COP chcemy nawiązać do tradycji II Rzeczypospolitej. Stawiamy na rozwój. Nie tylko gospodarczy, ale także społeczny. Zależy nam, żeby Polska rozwijała się równomiernie, również na terenach, które dotąd były pomijane w planach inwestycyjnych – powiedział prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Cezariusz Lesisz.

Małych sklepów coraz mniej

Małych sklepów coraz mniej

Mimo zakazu handlu w niedziele, mniejsze, lokalne sklepy, które mogą wtedy handlować, znikają z rynku. Dodatkowym czynnikiem uderzającym w mały i średni handel jest gwałtowny rozwój sprzedaży wysyłkowej.

Jak informuje portal biznes.interia.pl, od początku roku detaliści zawiesili blisko 4,7 tys. działalności sklepów, co stanowi blisko 80 proc. wszystkich zawieszonych działalności z 2022 r. W ujęciu procentowym najszybciej kurczy się rynek detalicznej sprzedaży ryb (spadek o 2,6 proc.), księgarni i sprzedaży art. piśmienniczych (spadek o 1,4 proc.), sklepów obuwniczych (spadek o 1,4 proc.).

Małe sklepy nie są najczęściej w stanie oferować niższych cen niż dyskonty czy hipermarkety, które działają w oparciu o efekt skali. Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel, w czerwcu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw była o 5,8 proc. wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 6 proc. w porównaniu z czerwcem 2022 r. Oznacza to, że wzrosły ceny i mniej osób robi zakupy w mniejszych sklepach. Zmieniają się także zwyczaje zakupowe Polaków.