Konfederacja proponuje bon edukacyjny. Złą opinię na temat tego pomysłu mają związkowcy-nauczyciele.
Według informacji Portalu Samorządowego, głoszony przez posłów Konfederacji pomysł wprowadzenia bonu edukacyjnego budzi spore zainteresowanie wśród rodziców uczniów i środowisk oświatowych. Zdaniem związkowców uwolnienie pieniędzy w systemie doprowadzi do dysproporcji w poziomie nauczania.
Pomysł nie jest nowy – jest dyskutowany od początków III RP i dotychczas nie został wprowadzony. Po raz kolejny jednak wabi zainteresowanych prostotą rozwiązania: rodzice, otrzymawszy bon edukacyjny, będą mogli wybierać dla swoich pociech szkoły najlepsze, a nie te, które są im wskazywane ze względu na miejsce zamieszkania. Konfederacja twierdzi, że zapisując do nich swoje dziecko, będą wspierać te dobre i bardzo dobre, jednocześnie zmuszając do poprawy jakości kształcenia te słabsze.
W opinii Sławomira Broniarza, prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego, proponowane przez Konfederację urynkowienie edukacji nie rozwiąże bolączek systemu edukacji. Wprowadzenie bonu edukacyjnego dla ucznia, dającego gwarancję, że pieniądze będą za nim szły do szkoły, spowodowałby wiele problemów: w warunkach wielkomiejskich dokonałby alokacji dzieci i młodzieży w szkołach, stawiając pod dużym znakiem zapytania przyszłość tych placówek, które byłyby w świadomości opinii publicznej gorsze, czasami także z powodów pozamerytorycznych, a także mógłby doprowadzić do daleko idącej destrukcji w ośrodkach z jedną szkołą, bo rodzice mając wybór i tak musieliby posłać dziecko do tej szkoły.
Jego zdaniem nie ma mowy o tym, żeby bon zafunkcjonował. Pod koniec lat 90. władze Kwidzynia podjęły próbę jego wdrożenia i się z tego wycofały.
– Od tego czasu minęło ponad lat 20 i czy ktokolwiek w kraju wdrożył bon edukacyjny? – pyta prezes Broniarz.
Szans na powodzenie idei bonu edukacyjnego nie widzi również Waldemar Jakubowski, przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność”. Jego zdaniem wprowadzenie bonu, jak również uwolnienie zawodu nauczyciela, a co za tym idzie systemu oświaty, spowoduje, że będziemy mieli szkoły bardzo zróżnicowane pod względem tak programowym, jak i poziomu kształcenia.
– Będziemy mieli szkoły bardzo dobre i bardzo słabe, z tym że tych słabszych będzie dużo więcej – podkreśla. – Szkoły, które będą w stanie zapłacić za jakieś dodatkowe zajęcia, dodatkową pracę, będą lepiej funkcjonowały, a szkoły w biednych samorządach będą siłą rzeczy słabsze i przepaść między nimi będzie się pogłębiała.
Niby rząd przywraca posterunki policji w małych miejscowościach, ale większość z nich jest czynna tylko raz w tygodniu po kilka godzin.
Jak informuje Portal Samorządowy, przywracanie zamkniętych wcześniej posterunków policji w małych miejscowościach to jedno ze sztandarowych działań obecnego rządu. W latach 2015-2021 odtworzono 144 zamknięte wcześniej policyjne posterunki, na ogół w małych miejscowościach. W latach 2022-2025 ma powstać kolejnych 250 nowych posterunków.
Jednak prawie 70 proc. odtworzonych lub nowo utworzonych posterunków jest otwartych tylko raz w tygodniu, przez kilka godzin. Najczęściej są to poniedziałki w godz. 10-14. Obsady po 4-5 funkcjonariuszy nie gwarantują nieprzerwanej pracy.
Negocjacje pomiędzy „Wielką Trójką” amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego a związkiem zawodowym UAW utknęły w miejscu. Perspektywa strajku pracowników Forda, GM i Stellantisa jest coraz bardziej realna.
Jak informuje portal autokult.pl, pierwsze tarcia, które postawiły w stan alarmowy całą branżę motoryzacyjną w Stanach Zjednoczonych, pojawiły się pod koniec sierpnia 2023 r. Zrzeszający sporą część pracowników związek zawodowy UAW (United Auto Workers) wystąpił przeciwko tzw. Wielkiej Trójce, czyli trzem największym koncernom motoryzacyjnym w USA. Są to Ford, General Motors oraz Stellantis.
Oficjalne żądania UAW, jak podaje amerykański odłam portalu „Automotive News”,są bardzo konkretne – podwyżka wynagrodzeń o 46 proc., równość płac niezależnie od zakładu, 90-dniowy okres pracy tymczasowej (po której pracownik musi zostać zatrudniony na stałe) czy płatny urlop. Termin zawarcia nowych umów upływa już 14 września, a na żądania związku odpowiedział tylko Ford. Ford proponuje podwyżkę na poziomie zaledwie 9 proc. z 6-procentowym ryczałtem ze wzrostem płac rozłożonym na 6 lat. Dopiero po tym czasie deklaruje wyrównanie płac we wszystkich placówkach.
UAW nie traktuje tej propozycji poważnie, zaś GM i Stellantis w ogóle nie przedstawiły odpowiedzi na żądania. Jeżeli nic się nie zmieni, strajk pracowników będzie nieunikniony. Na domiar złego dla koncernów, termin podpisania nowych umów zbiega się z rozpoczęciem Detroit Auto Show (13-25 września). Strajk podczas tak ogromnej imprezy byłby nie tylko blamażem wizerunkowym, ale naraziłby „Wielką Trójkę” na straty idące w miliardy dolarów.
Na kolei obserwujemy największy wzrost przewozów pasażerów od 23 lat.
Według informacji serwisu wnp.pl, polscy przewoźnicy pasażerscy przewieźli w 2022 r. ponad 340 mln pasażerów. Najlepsza sytuacja pod tym względem jest wokół dużych aglomeracji, jak Warszawa, Gdańsk, Kraków, Wrocław, gdzie średnio statystycznie pasażer korzysta z kolei 20-26 razy w ciągu roku. Jeżeli chodzi o ścianę wschodnią, niestety ten wymiar jest dużo niższy, np. mieszkańcy woj. podlaskiego korzystają z kolei tylko dwa razy w roku. Wzrost notowany jest także w ruchu towarowym. W 2022 r. wobec 2021 r. polscy przewoźnicy przewieźli więcej o 5 mln ton – łącznie 248 mln ton towarów.
Obserwujemy również zmianę jakościową: pasażerowie, klienci chcą korzystać z usług kolei.