Kilkaset osób straci pracę w fabryce silników FCA Powertrain w Bielsku-Białej.
Jak informuje Business Insider, informacje o postawieniu spółki FCA Powertrain w stan likwidacji przekazano w środę związkom zawodowym. Zwolnienia grupowe obejmą całą załogę i potrwają do grudnia.
3 stycznia przedstawiciele central związkowych spotkali się z Andrzejem Tokarzem, dotychczasowym dyrektorem FCA Powertrain, a obecnie jej likwidatorem. Poinformował on, że przyczyną decyzji o likwidacji jest wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych, spadek zamówień na silniki spalinowe, czego konsekwencją jest podjęta przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników w dniu 2 stycznia 2024 roku uchwała (…) o rozwiązaniu spółki – pisze w komunikacie Związek Zawodowy Pracowników Metalowcy.
Informację w rozmowie z bielsko.info potwierdziła również Wanda Stróżyk, przewodnicząca MOZ NSZZ Solidarność przy FCA Poland. — Dyrekcja poinformowała nas o likwidacji zakładu FCA Powertrain Poland. Tym samym wręczono nam pismo o zwolnieniach grupowych wszystkich 468 pracowników — przekazała.
Prawie 1500 osób straci pracę w ING Banku Śląskim.
Jak pisze portal money.pl, redukcja ok. 1450 etatów wynika m.in. z planowanej „optymalizacji placówek” oraz „rozwoju kanałów cyfrowych w segmencie detalicznym, przebudowy struktury organizacyjnej i procesów w segmencie korporacyjnym oraz optymalizacji i automatyzacji procesów w jednostkach wsparcia obszarów biznesowych banku”. Tak sprawę opisuje sam bank. Tajemnicą poliszynela jest, że obawia się pozwów frankowiczów i zabezpiecza środki.
ING Bank Śląski to kolejny bank, który zapowiedział zwolnienia. Podobny los czeka pracowników BNP Paribas. Redukcje obejmą pracowników z centrali i sieci sprzedaży. Pracę straci nawet 900 osób.
Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej zaapelowała do premiera Donalda Tuska o ustawowe rozwiązania dotyczące podwyżek wynagrodzenia pracowników pomocy społecznej.
Według informacji serwisu samorzad.pap.pl, PFZ PSiPS zwróciła się do premiera Donalda Tuska o wprowadzenie systemowych rozwiązań dotyczących wynagradzania pracowników socjalnych. Wiedząc, iż Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowało projekt ustawowego podniesienia płac pracowników pomocy społecznej w formie dodatków do pensji, liczymy że zostanie on zrealizowany, co wprawdzie nie zakończy niezbędnej debaty w zakresie wprowadzenia systemowych rozwiązań dotyczących wynagradzania, jednak jest pierwszym i potrzebnym krokiem do powstrzymania dalszych negatywnych konsekwencji dla udzielanej pomocy społecznej – napisał przewodniczący Federacji Paweł Maczyński.
Maczyński zaznaczył, że federacja sprzeciwia się pominięciu pracowników pomocy społecznej w zapowiadanych i ogłoszonych podwyżkach dla jedynie wybranych pracowników sfery publicznej. Przypomniał też, że pracownicy pomocy społecznej, nie tylko realizują zadania powierzane im przez jednostki samorządu terytorialnego, ale także wypełniają szereg zadań ustawowych.
W apelu zwrócono też uwagę, że do wdrożenia każdego programu społecznego niezbędne jest zapewnienie dobrze przygotowanych kadr pomocy społecznej. Wymaga, to zdaniem Federacji, właściwego wynagradzania pracowników.
Jak informuje portal zawiercie.naszemiasto.pl, z początkiem stycznia 2024 roku pomiędzy gminami powiatu zawierciańskiego ruszyło 14 nowych linii transportu publicznego w ramach związku „Jedźmy razem”. Połączą one główne miejscowości poszczególnych gmin powiatu zawierciańskiego ze sobą oraz z miastem Zawiercie. Nowe linie autobusowe mają na celu zapobieganie wykluczeniu komunikacyjnemu.
Związku Powiatowo-Gminny „Jedźmy razem!” jest publicznym podmiotem, który organizuje transport na terenie zrzeszonych gmin. Został założony w pow. myszkowskim, w którym funkcjonuje już od kilku lat, a teraz przystąpiły do niego gminy z powiatu zawierciańskiego: Łazy, Żarnowiec, Pilica, Kroczyce, Ogrodzieniec, Irządze, Szczekociny i Włodowice. Zostały uruchomione linie pomiędzy miejscowościami. Transport połączy między innymi Zawiercie z Łazami czy Chruszczobrodem. Linie będą zatrzymywały się także w małych wsiach.
Przewoźników na poszczególnych liniach wybrał Związek, a obecna stawka przyjęta za wozokilometr to 4,10 zł. Liczba połączeń i linii jest dostosowana do potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców go gminy. Związek umożliwia zakup biletów jednorazowych lub okresowych.