Ukazał się nowy numer naszego pisma! To już 91 numer w jego dziejach. Tym razem głównym tematem numeru jest „To idzie młodość?” – przyglądamy się sytuacji i problemom dzieci i młodzieży w Polsce.
Piszemy o tym szeroko, wieloaspektowo i o wiele obszerniej niż inne media. Więcej szczegółów, czyli spis treści i możliwość zakupu, znajdziecie tutaj:
Wersja papierowa do kupienia w Empikach w całym kraju, a u nas wersje papierowa i cyfrowa prosto do waszych skrzynek na listy lub skrzynek e-mailowych. 160 stron ciekawej lektury za jedyne 18 zł (wersja papierowa) lub 9 zł (wersja cyfrowa). A jeszcze taniej w prenumeracie!
Zapraszamy do lektury!
Naczelny Sąd Administracyjny unieważnił reprywatyzację Hożej 23/25 i Hożej 25a.
Jak informuje warszawskie wydanie serwisu wyborcza.pl, beneficjentem przejęcia tego budynku był Marek M., tytułujący się przed laty „kolekcjonerem kamienic”. Budynkami na Hożej zainteresował się w latach 90. Mechanizm był taki: na początek drobna inwestycja w kawałek roszczeń. Umowy ze spadkobierczyniami opiewające na 50 zł, a potem na 500 zł, pozwoliły mu wystąpić o reprywatyzację całej nieruchomości.
Umowa za 50 zł otworzyła też M. drogę do starań przed sądem o kilka milionów złotych. Proces trwał kilka lat. M. domagał się odszkodowania. Twierdził, że przez całe lata na kamienicy nie zarabiał, ponieważ mieszkaniami „na dziko” dysponowało miasto, a nie on.
Reprywatyzację trzech nieruchomości przy ul. Hożej uchyliła komisja weryfikacyjna. Potem sprawa przeszła przez wojewódzki sąd administracyjny. Sąd podważył decyzję komisji z 2018 r., ale równocześnie uznał błędy w decyzjach reprywatyzacyjnych podpisanych przez urzędników stołecznego ratusza.
We wtorek sprawę rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny. Ogłosił to w mediach społecznościowych sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości i przewodniczący komisji weryfikacyjnej Sebastian Kaleta. Reprywatyzacje kamienic przy ul. Hożej 23/25 i Hożej 25a unieważnione przez sąd. Marek M., który miał kupić roszczenia za 50 zł, nie ma prawa do tych nieruchomości. Mieszkańcy mogą czuć się bezpieczni! – napisał.
Koniec produkcji piwa i zwolnienia szykują się w legendarnym Browarze Leżajsk.
Jak informuje strona rzeszow-news.pl, pracownicy legendarnego Browaru Leżajsk stracą pracę. W czerwcu zakończy się tam produkcja piwa. Ale sama marka nie zniknie z rynku.Poinformowała o tym we wtorek, 7 lutego, Grupa Żywiec, do której Browar Leżajsk należy od 1999 r. W komunikacie grupy, czytamy o „reorganizacji swojej produkcji w Polsce”. Grupa zamierza inwestować tylko w cztery browary: w Żywcu, Elblągu, Warce i Namysłowie.
Browar Leżajsk zatrudnia w tej chwili 103 osoby. W 2021 r. uwarzył około 800 tys. hl piwa przy łącznej mocy produkcyjnej 1,4 mln hl. Produkcja piwa rozpoczęła się tam 2 stycznia 1978 roku, choć pierwsze zmianki o warzeniu piwa w regionie pochodzą z 1525 roku.
To trudny czas dla zwalnianych pracowników. Wyrażam kategoryczny sprzeciw i protest związany z podjętą przez zarząd spółki decyzją. W pełni solidaryzuję się w tej sprawie ze związkami zawodowymi i pracownikami leżajskiego browaru – napisał na Facebooku Krzysztof Sobejko, wójt gminy Leżajsk.
Do kilkudziesięciu miejscowości w woj. łódzkim wróciły autobusy. Ostatnio uruchomiono nowe linie autobusowe relacji Łęczyca – Poddębice i Żytno – Piotrków Trybunalski.
Jak informuje Portal Samorządowy, połączenia Łęczyca – Poddębice przez Świnice Warckie oraz Żytno – Piotrków Trybunalski przez Przedbórz to 41. i 42. linia działająca w woj. łódzkim ze wsparciem z budżetu państwa w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA).
Samorząd województwa łódzkiego od 2019 roku, czyli od kiedy funkcjonuje program mający na celu likwidację białych plam komunikacyjnych w kraju, jest liderem uruchamiania nowych tras. Wtedy rząd dołożył do zamawianych w województwie łódzkim połączeń ponad 12 mln zł, teraz jest to już kwota blisko 50 mln zł. Z tego 29 mln zł trafia dla samorządu województwa – poinformował wojewoda Bocheński.
Trasa Łęczyca – Poddębice liczy 46,8 km i ma 36 obsługiwanych przystanków. Przebiega przez gminy Łęczyca, Świnice Warckie, Wartkowice, Poddębice. Busy będą miały sześć kursów na dobę. Trasa Żytno – Piotrków ma długość 94 km. Po drodze busy zatrzymają się na 55 przystankach, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego przez gminy Sulejów, Rozprzę, Łęki Szlacheckie, Masłowice, Przedbórz, Wielgomłyny, Kobiele Wielkie, Żytno. W rozkładzie jazdy zaplanowano 10 kursów dziennie. Nowe linie to łącznie 41 dodatkowych miejscowości włączonych do sieci autobusowej w woj. łódzkim.