Pierwszy związek w branży gier

Pierwszy związek w branży gier

Powstał pierwszy związek zawodowy grupujący pracowników z branży gier. Założyli go pracownicy CD Projektu.

Jak informuje portal money.pl, organizacja będzie częścią Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza (OZZ IP). Na stronie internetowej związkowcy zachęcają do przyłączenia się pracowników z innych firm z branży gier wideo.

Pomysł założenia związku zrodził się po fali zwolnień w CD Projekcie ogłoszonej pod koniec lipca. – Kwestia stabilności zatrudnienia w ostatnich latach stawała się coraz istotniejsza, a związek pozwala wzmocnić bezpieczeństwo etatów i coraz więcej osób wyrażało chęć przystąpienia do niego, gdyby powstał – tłumaczył w rozmowie z cdaction.pl Lev Ki, jeden z założycieli związku.

Związkowcy przedstawili też siedmiopunktowy manifest. Porusza on m.in. kwestie bezpieczeństwa, godnych warunków pracy, sprawiedliwego traktowania, przedkładania edukacji i dialogu nad konflikt, demokratycznych reguł działania związku. Nie zabrakło też zaproszenia dla pracowników innych firm z sektora, niezależnie od ich formy zatrudnienia.

Dział
Aktualności
Wcześniej informowaliśmy o…

Za darmo do Zelowa

Za darmo do Zelowa

Łódzka Kolej Aglomeracyjna wdraża autobus dowozowy. Będzie kursował 14 razy na dobę na trasie Zelów – Łask. Kursy będą ściśle skomunikowane z pociągami, a do końca roku jazda nimi będzie bezpłatna.

Jak informuje portal Transport Publiczny, autobusy wyruszą na trasę 12 listopada. Będą kursowały 14 razy dziennie, zapewniając również możliwość wyjazdu z Zelowa i powrotu w godzinach wieczornych. Ich kursy będą ściśle skomunikowane z odjazdami i przyjazdami pociągów ŁKA (głównie w kierunku Łodzi) na stacji Łask. – Nasza dyspozytura będzie bardzo rygorystycznie pilnowała skomunikowań – podkreśla prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski.

Autobusy będą bezpłatne nie tylko przez pierwszy miesiąc, ale aż do końca bieżącego roku. Potem zacznie w nich obowiązywać taryfa kolejowa z uwzględnieniem wszystkich ulg. Autobusami i pociągami będzie można podróżować na wspólnym bilecie.

Czas podróży z zelowskiej pętli przy Piotrkowskiej 71 do Łasku wyniesie nieco ponad godzinę. Na trasie wyznaczono 25 przystanków (w tym 7 na terenie Zelowa, a 5 w Łasku – to ważne z powodu oddalenia stacji kolejowej od centrum miejscowości). Obecnie dojazd do Łasku zapewniają autobusy linii C, obsługiwanej przez łaski ZKM. Linia ta, mimo uruchomienia autobusów ŁKA, będzie kursowała nadal.

Działaczka związkowa wygrywa z Amazonem

Działaczka związkowa wygrywa z Amazonem

Światowy gigant internetowego handlu złamał prawo. Musi przywrócić społeczną inspektorkę do pracy – zdecydował sąd w Poznaniu.

Jak informuje poznańska „Wyborcza”, Magdalena Malinowska straciła pracę w listopadzie 2021 roku, dwa tygodnie po rozmowie z reporterką tej gazety. Opowiadała jej o trudnej sytuacji pracowników i śmierci jednego z nich. Dariusz Dziamski zmarł w magazynie Amazona w Sadach pod Poznaniem. Malinowska chciała wyjaśnić tę tragedię, ale firma nie pozwoliła.

Malinowska pracowała w Amazonie od sześciu lat. Zapisała się do związku zawodowego Inicjatywa Pracownicza i weszła do jego władz. Pracownicy wybrali ją także na społeczną inspektorkę pracy – miała reagować na łamanie praw pracowników i wyjaśniać przyczyny wypadków przy pracy. W magazynie pod Poznaniem było kilkunastu takich inspektorów.

Amazon powiadomił Inicjatywę Pracowniczą o zamiarze dyscyplinarnego zwolnienia Malinowskiej z powodu jej chęci włączenia się w prace komisji powypadkowej i fotografowanie karawanu, który przyjechał pod magazyn po ciało pracownika. Związek zawodowy nie zgodził się na zwolnienie, ale Amazon zignorował ten sprzeciw.

Malinowska wytoczyła proces, w którym domagała się przywrócenia do pracy. W czwartek, 12 października, blisko dwa lata po zwolnieniu, sąd pracy stanął po jej stronie. Sędzia podkreśliła, że Amazon złamał prawo, bo przepisy o społecznych inspektorach pracy chronią ich przed zwolnieniem, nawet dyscyplinarnym. Według sądu zebrane dowody, w tym zeznania i pisemne oświadczenia świadków, nie potwierdzają, że Malinowska „rejestrowała proces wyprowadzania ciała zmarłego pracownika do samochodu zakładu pogrzebowego”. Amazon zakazuje pracownikom robienia zdjęć. Dla działaczy związkowych i społecznych inspektorów pracy nie przewiduje wyjątków, mimo że często zdjęcia mogłyby stanowić dowód w spornych sprawach.

Przed czterema laty w naszym piśmie ukazał się wywiad m.in. z Magdaleną Malinowską: https://nowyobywatel.pl/2019/05/12/wyciskani-jak-cytryny-rozmowa-z-agnieszka-mroz-i-magda-malinowska/

(Zdjęcie: działaczki związkowe Inicjatywy Pracowniczej; źródło: media społecznościowe Magdy Malinowskiej)

Szczerze o transporcie

Szczerze o transporcie

MPK chce publicznej debaty o przyszłości transportu w Kielcach.

Jak informuje Radio Kielce, Związkowcy z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach apelują do przewodniczącego Rady Miasta o zwołanie debaty publicznej na temat przyszłości transportu publicznego w stolicy regionu. Ich zdaniem zarówno radni, jak i ekipa prezydenta Bogdana Wenty podejmują działania na szkodę spółki Kieleckie Autobusy Spółka Pracownicza.

Związkowcy w piśmie podtrzymują swoje zdanie na temat tego, że prezydent Kielc łamie zapisy porozumienia zawartego między miastem a KASP w 2007 roku. Wskazują, że nadal m.in. nie otrzymali wyjaśnień w sprawie działań przedstawicieli miasta w spółce, które miały miejsce w styczniu 2022 roku, a które są określane mianem puczu.

Zdaniem przedstawicieli związków zawodowych, o wiele bardziej skandaliczne są jednak wypowiedzi, które padły na temat MPK oraz pracowników spółki w trakcie sesji Rady Miasta, 20 lipca. Przywołują słowa radnej Katarzyny Zapały z klubu Koalicji Obywatelskiej, która w trakcie dyskusji na temat przekazania 100 tys. zł z budżetu miasta na wycenę udziałów gminy w spółce stwierdziła, że „od lat chcemy się pozbyć tego niechcianego bękarta”.

Przedstawiciele Związku Zawodowego Pracowników Transportu Publicznego MPK Kielce oczekują także odpowiedzi na pytanie, dlaczego nie zaproszono ich na wspomniane posiedzenie rady. Co więcej, są zdania, że władze miasta rozpowszechniają nieprawdziwe informacje na temat nieprzystąpienia MPK do przetargu na obsługę tzw. unijnych linii autobusowych. Wskazują też, że równie nieprawdziwe są słowa mecenasa Piotra Roguli, reprezentującego mniejszościowego udziałowca czyli miasto w radzie nadzorczej MPK. Chodzi o jego wystąpienie na lipcowej sesji rady miasta, w którym stwierdził, że nieprzystąpienie MPK do tego przetargu może negatywnie wpłynąć na przyszłość spółki.

W czerwcu tego roku rada miasta zgodziła się na przekazania dodatkowych 8 mln zł potrzebnych na rozstrzygnięcie przetargu na obsługę 12 linii unijnych realizowaną 40 pojazdami (35 klasy maxi i pięć klasy midi), które zostały zakupione przez miasto w latach 2009-2010 przy udziale środków unijnych. Kontrakt z nowym przewoźnikiem, lubelską firmą BP Tour Sp. z.o.o, ma obowiązywać przez dwa lata. Jego wartość to 45 mln zł.