Lud musi odzyskać głos
(Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów)

Wiosna 2018 |

Teatr w Polsce, podobnie jak inne gałęzie sztuki, stracił zupełnie funkcję służenia komukolwiek poza klasą średnią. Dzisiejszy polski teatr w 99% ma być eskapistyczną rozrywką dla wielkomiejskiej klasy średniej. Funkcje edukacyjne, społeczno-polityczne, krytyczne spojrzenie na rzeczywistość i system, w których żyjemy, któremu podlegamy – to wszystko zostało zupełnie wyeliminowane. W tym środowisku modne jest mówienie o lewicowości, ale jest to rodzaj mody. To są lajfstajlowe akcje, które poprawiają samopoczucie i pozwalają poczuć się lepiej w hierarchii ustalonej w wielkomiejskim środowisku.

Przemysław Wojcieszek

(ur. 1974 w Jelczu-Miłoszycach) – reżyser teatralny i filmowy, scenarzysta, zaliczany do twórców kina niezależnego. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1998 r. autor scenariusza do filmu „Poniedziałek” w reżyserii Witolda Adamka, rok później zadebiutował jako reżyser obrazu „Zabij ich wszystkich”, w następnych latach zrobił takie filmy jak „Głośniej od bomb” (2001), „W dół kolorowym wzgórzem” (2004) czy „Doskonałe popołudnie” (2005). Laureat Paszportu Polityki w 2005 r. w kategorii „Film”. Rok wcześniej zadebiutował na scenie teatralnej sztuką „Made in Poland”, przeniesioną na ekrany w roku 2010. Związany z Dolnym Śląskiem, swoje spektakle wystawiał w teatrach w Legnicy, Wałbrzychu i Wrocławiu, poza tym reżyserował również dla teatru TR Warszawa sztukę „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku” autorstwa Doroty Masłowskiej. Obecnie pracuje nad spektaklem „Wkurwione kobiety w leju po Polsce” według tekstu Mai Staśko.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>